Håltagning i öronen
03.12.2023
Hejsan
Jag tog hål för ungefär 2/3 månader sedan som jag var ganska slarviga med att rengöra. När jag fick byta drm gjorde det förstås väldigt ont och jag märkte någon vecka senare att mina hål var infekterade. Jag började använda antiseptisk sårtvätt varenda kväll för att få dom att bli bättre men de blev inte så mycket bättre. När jag bytte örhängen blödde det och kom ut var ur hålen när jag tryckte in ett annat örhänge. Nu för några dagar sen skulle jag byta örhängen igen och började med det ena men märkte efter att jag tog ut örhänget att det hade bildats en bubbla typ med var på sidan om hålet och det gjorde väldigt ont. Jag lämnade hålet att "vila" genom att noggrant tvätta och lägga sårsalva på. Jag försökte varje dag att få in örhänget men det gick inte, och nu tror jag att det börjat växa igen. Det andra fortsätter jag att tvätta utan att ha tagit ut örhänget. Vad ska jag göra med det hålet som börjat växa igen, för jag vill gärna ha kvar det. Ska jag vänta länge innan jag ska gå och ta ett nytt hål, alltså hur lång tid borde jag vänta, eller kan man inte ta ett nytt hål? Det ser lite bättre ut men är fortfarande lite rött på baksidan. Frågaren

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.12.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att dina öronpiercingar krånglar. Sånt är alltid rätt jobbigt.
Det lämnade oklart för mig om du piercat öronen med pistol eller nål? Det är rekommenderat att ALLTID pierca med nål på en professionell studio. Det är jättemånga som inte vet om det, men håltagningspistoler är skadliga för vävnaden i örat (eftersom det då är det ganska trubbiga smycket som spränger upp vävnaden, istället för en sylvass nål som far lätt genom), och gör att det läker mycket sämre samt kan komma komplikationer. I min mening som piercare borde pistolerna förbjudas helt, också för att det inte går att sikta så bra med dem så hålet kan bli snett. Så om du väljer att pierca om hålet som håller på att växa fast, se till att göra det vid en professionell studio som gör det med nål, ifall du inte redan gjort det.
Rätt eftervård gör förstås också en stor del av jobbet. Jag vet nu inte vilka rekommendationer du fick när du tog piercingarna, men helst ska man göra saltvattensköljningar morgon och kväll, så det kan du börja göra om du inte gjort det. Jag skriver ut ”receptet” på detta här nedan, för du kan bra göra saltsköljningen på båda piercingarna – den som smycket ännu sitter i för att det ska läka ordentligt, och det utan smycke för att irritationen ska lägga sig.
Du blandar en fjärdedels tesked havssalt (utan jod, och obs, det måste vara just havssalt) med två deciliter vatten som du kokat. När vätskan ännu är varm, men förstås inte så att du bränner dig, så kan du sätta vätskan i två små glas, typ snapsglas, som du sedan håller upp mot öronen så att snibbarna ”doppas” i vattnet (för jag antar att det är hål i öronsnibbarna du talar om?). Sen sitter du helt enkelt bara så i några minuter, gärna ganska länge, typ 5min+. Du kan ju fast titta på någon youtubevideo eller nåt samtidigt så får du tiden att gå :) Gör detta morgon och kväll, tills det börjat kännas bättre samt helst ännu lite längre. Den varma havssaltlösningen tar ner på svullnad, neutraliserar PH, drar ut bakterier, och ökar blodflödet till området.
Ifall man bara tvättar med bakteriedödande medel så kan detta vara för starkt för huden, så att den blir irriterad och torr, vilket i sin tur bromsar piercingens läkande istället för att hjälpa. Därför bör man också göra saltsköljningar under samma period som man använder antiseptiska medel om man måste använda det, för att balansera ut.
Jag skulle rekommendera att du börjar göra saltsköljningar nu, och att du bokar en tid för konsultation till din närmaste piercingstudio. Även om du själv inte får i ett smycke, så kan det hända att studion skulle kunna få det med något som kallas för en ”taper”. Det är ett sorts smalt kon-format objekt som i många fall kan få upp piercingar som börjat återslutas, ifall de inte farit fast helt. Ifall studion säger att detta inte är möjligt mera på ditt öra, så kan du istället boka en framtida tid för att pierca om. Genom att se på ditt öra kan de antagligen bedöma ungefär hur lång tid det kommer behövas innan detta, något som jag inte kan göra nu när jag inte ser. Men jo, det går oftast bra att pierca om på samma ställe!
Det tåls också att fundera på vilket material av smycken man har i öronen, speciellt när det ännu läker så kan det vara känsligt. Vissa människor kan också vara allergiska mot exempelvis nickel som finns i många legeringar. Vill man vara riktigt säker så kan man använda titan, som är ett jätterent material. Kirurgiskt stål fungerar också för de flesta.
Jag önskar dig lycka till, hoppas örat slutar krångla snart :)
Mvh, Kix