Hår på benen
25.04.2014
Jag undrar om man använder hårbortagningsmedlet eller vad det nu heter för benen det där då man lägger nån vätska på benen åså fräter det typ bort håret och sedan är det bara att skrapa bort om man använder det kommer håret som växer upp igen att bli mörkt och grovt har hört att raka inte är bra så kan detta vara ett alternativ att håret inte skall bli mörkt och hår eller andra tips men vill inte vaxa benen har prövat en sån som rycker bort håret men det tar så förbaskat sjukt Gg

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.05.2014
Hej Gg!
Ursäkta att du fått vänta på svar, men här är sådan rusning just nu med massor av frågor och omfattande Månadens tema. Men nu!
Det finns alltså flera sätt att ta bort hår från benen: rakning, vaxning, epilreing (rycka bort stråna med en liten maskin) och hårborttagningskräm. Det finns fler, som olika sätt att bränna bort näringstillförseln till hårsäcken och därmed slutar håret växa, men det kostar kjortan och måste oftast göras på salong. Alla har de sina för- och nackdelar. Vi ska kort gå igenom dem med dig :)
Det är en allmänt känd sanning att man ofta får mörkare och grövre hår av att raka, alltså skära av hårstråna (om den stämmer är dock inte riktigt säkert). Det rekommenderas ju också åt tonårskillar att de gärna ska börja raka hakan och under näsan för att sedan få en jämnare och mörkare skäggväxt ;) Däremot rekommenderar tex kosmetologer att aldrig ens börja raka benen utan istället satsa på någon metod som rycker bort hårstråna. Med tillräckligt många ryck kanske till och med hårstrået slutar växa helt. Men att raka benen i duschen går ju snabbt och enkelt och produkterna (hyvel och lödder) behöver inte bli dyrt. Däremot måste man ju göra det desto oftare för att undvika sandpapper-utväxten. Minns hursomhelst alltså att aldrig raka tex armarna eller under näsan!
Att vaxa kan man göra hemma eller på salong - det finns idag en massa hemma-vaxningsprodukter av olika slag (strips, kallvax, varmvax, sockervax osv) också förutom allt de erbjuder på en skönhetssalong/spa. Men det tar sjukt och kan ge besvärliga blåmärken innan man lärt sig "den rätta knycken", så att en utbildad kosmetolog gör det är ofta bättre. Huden vänjer sig dock ofta med smärtan med tiden, precis som med att plocka ögonbrynen. Det tar betydligt längre för hårstråna att växa ut, i medeltal 4-6 veckor, men hårstråna behövr å andra sidan vara en viss längd för att de ska fastna i vaxet och kunna ryckas bort. Gör man vaxningen på salong kan det bli rätt dyrt, tex 35 e för benen.
Att epilera bort hårstråna innebär också att rycka upp dem med rot och allt, men istället för att dra upp dem med vax så är det en liten maskins "pincett-grepp" som gör det. Visst kan det ta ont på en ovan hud, men likaså här vänjer man sig nog med tiden. Vissa anser att det går bättre när huden är mjuk och lite fuktig, som efter bastun, andra när huden är så kall att den är avdomnad (tex läser man ofta tipset när det gäller att plocka ögonbrynen att man kan hålla en isbit mot huden först). Maskinen är dock rätt billig, du får en bra för några tior (euro) och den håller i åååratal. Den får också tag i kortare strån än vaxet. Man kan också epilera underarmar, armhålor och bikinilinje om man vill (/vågar).
Och slutligen att använda hårborttagninsmedel. Det är som du säger oftast en kräm som man brer ut på huden, låter verka och sedan skrapar man bort både kräm och hårstrån med en spatel. Den här metoden funkar just så att hårstråna fräts av vid roten och hårstrået som såsmåningom (samma som med vaxning och epilering) växer ut är ofta tunnare och mjukare. Allas hud tål dock inte det här frätande ämnet och man ska absolut inte använda det på underlivet eller i ansiktet. Dessutom krävs det rätt mycket kräm för att täcka benen, så det blir dyrt i längden, även om en förpackning inte kostar så mycket. Dessa hårborttagningskrämer finns bla i större varuhus i skönhetshyllorna (tex märket Veet).
Hoppas du blev klokare av det här :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena (på basen av en kosmetologs tidigare svar)