Hårborttagning
18.11.2013
Hej! Har tänkt börja använda Hårborttagningmedel/creme till mina ben, går det isåfall också att använda på armarna? Vill också få bort "mustaschen" för den är jätte ful! Och undrar var man kan köpa typ blekningsmedel till den. Så det jag undrar är, var kan man köpa hårborttagningsmedel och blekningsmedel?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar, här är ovanligt mycket - dubbelt så många - frågor nu. Och äsch, det borde vara ungdomsinformatören Sanna som svarar på din fråga, för hon har ju även skönhetssalong vid sidan av Decibeljobbet och vaxar ben och plockar fjun tre kvällar i veckan. Men nu är hon ju på sukledigt fram till jul, så nu ska jag försöka berätta vad hon sagt förr om vaxning:
Hårborttagningskräm till benen går alldeles utmärkt, även om det faktiskt handlar om kemikalier som fräter av hårstrået. Har man känslig hy ska man nog inte pröva, men följer man bruksanvisningen så brukar nog benen tåla det. Pröva på en liten plätt först. På förpackningarna brukar det stå att hårväxten ska hållas bort några veckor, men det där är olika från person till person. Växer håret snabbt så kan det bli dyrare än tex vaxning eller rakning. Fördelen mot rakning är dock att hårstråna inte brukar bli mörkare och grövre av det. Det finns vax för hemmabruk också, men det brukar ärligt talat funka lite si som så. Risken är också större då att det gör ont, eftersom man inte har "den rätta knycken" som kosmetologer har.
Men när det gäller "mustaschen" så är det inte alls bra att använda hårborttagningskräm för den, för huden där är alldeles för tunn och känslig. Risken där är att du får gå med knallröd hud under näsan i ett par dagar. Att vaxa funkar bättre, men igen, bäst att göra på salong. Att plocka själv med pincett är kanske både minst farligt och billigast. Tar det ont så pröva att hålla en isbit på hudområdet före.
Hårborttagningskrämer, hemma-vax och mycket mer hittar du i skönhetshyllorna i större varuhus, i en del sköhetsbutiker och på nätet! Vissa varuhus kan ibland ha varuprover som man kan få pröva med först.
Om det var något mer du undrar, så fråga bara!