hatar att känna så här
20.01.2014
Hej.
Jag får ångest bara för att jag tänker på min kropp, eller egentligen är det mina lår. Jag är i allmänhet kraftigt byggd men låren är värst. Jag hittar nästan inga byxor som passar och när jag hittar ett par så går det kanske två månader och så har de blivit sönder nötta i grenen. På grund av det hatar jag att prova byxor för när man har provat 10 par utan att ett enda har passat så känns allt helt värdelöst. Ibland känns det också som att låren domnar bort. Var kan man hitta bra byxor som inte är tänkta för de allra smalaste? Och hur ska jag göra för att komma över min ångest? vill inte mer

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.01.2014
Hej vill inte mer!
Nu börjar jag med din fråga bakifrån, med hur du ska göra för att komma över din ångest. Vi har två bra tips här nu och båda hittar du maaassor om här på Decibel. Det ena är att jobba upp ditt självförtroende och din självkänsla så att det motverkar hur låren drar ner på så mycket hos dig. Det hittar du mera om på våra infosidor om Självförtroende och självkänsla och också genom att läsa tidigare frågor och svar i både den här kategorin av Våga fråga och i kategorin Humöret och måendet. Och det andra är att såväl lära dig att leva med ditt komplex som att bli av med det - och vi har massor av sidor om komplex här på Decibel.
Sedan när det gäller själva låren, så kan du göra underverk med ditt självförtroende och med ditt utseende genom att välja rätt typ av kläder som ser ut som om de skulle förminska låren. Det här har vi OCKSÅ jättebra tips på, kolla de här infosidorna om kroppsform, problemområden och vad man ska tänka på i butiken.
Och så ska jag dessutom ge lite tips på hur man kan få byxorna att hålla längre. Ett knep är att helt enkelt förstärka tyget i grenen redan INNAN det har nötts sönder. Det kan man göra på flera sätt beroende på vilket sorts tyg det är frågan om. Man kan dels förstärka med olika tyger som i sig är tåligare och dels ta olika limmande tyger till hjälp som ett mellanlager. Eftersom jag hållit på en hel del med den här typen av handarbete, så skulle jag varmt rekommendera ett slags töjbar, tunn plast som heter Heat&bond. Det stryker man fast mellan tex jeanstyget i byxorna och det tunna bomullstyget som man har som förstärkning närmast huden i grenen. Du hittar det här http://kirjokas.com/product_info.php?products_id=11160&osCsid=5c0e6bf41fb97551ab2b1bfda91eabe4, be mamma om hjälp med att beställa, det kostar knappt något alls för en meter! Det är en otroligt bra investering att köpa det här och lära dig att använda det (vilket är superlätt) jämfört med vad en massa nya byxor kostar! Sedan kan du dessutom sy över det utsatta området med en trådfärg som är exakt samma som tygets färg, då håller det säkert. Det här går för det mesta också att göra på redan nötta byxor, men då måste tråden vara samma nyans som det nötta tyget. Dessutom tycker jag att du ska be någon handarbetskunnig att hjälpa dig att stryka och sy fast - kan inte du eller mamma, så kolla med moster och framförallt med handarbetsläraren i skolan! Hon kan vara en enorm tillgång för dig nu!
Sedan vill jag också påpeka att byxor är inte det enda godkända plagget för underkroppen i skolan. Det finns sååå många sätt att klä sig som skulle smickra din kropp mycket mer OCH spara på tyget i grenen! Börja med kortkjol (men kolla längden noga så att det smickrar, se bla det jag länkade till om klädval) tex i trikå. Eller en så pass lång jumper eller trikåtröja så att det ser ut som en kortkjol - finns ju massor av sådana toppar i varje klädbutik numera. Tunikor som slutar en bra bit under rumpan är också tacksamma. Och så leggings eller strumpbyxor under. Två par mörka strumpbyxor av värmande material och tex med tunnt flätmönster på längden är nog tillräckligt varmt nu på vintern OCH får dig att se smalare ut om låren.
Och slutligen ett sista tips: tänk på hur du går, står och sitter. Massor av tjejer som har komplex för sina lår - oavsett om de är stora eller bara inbillat stora - så försöker dölja det genom att gå med benen så tätt ihop som möjligt. Men det är ju inte bara det att då nöts kläderna tusen gånger snabbare, utan då ser man lätt ut som om man just precis skämdes för sina stora lår. Det bara drar blickarna till sig och gör folk uppmärksamma på låren och inte på resten av dig. Dessutom ser man lätt ut som om man gick "med svansen mellan benen" då och det gör att man uppfattas som osäker, blyg eller svag. Och det gör ju inte precis susen för självförtroendet om folk tror att man har dåligt självförtroende och behandlar en enligt det!
Hoppas det här hjälper, vännen! Fråga mera bara om det är något mer du undrar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott