Hatar mig själv
16.11.2023
Hej, jag har haft problem länge med att tycka om min kropp själv och det går verkligen inte, ja har mycket kläder som ja inte använder pga att jag tycker att jag ser tjock ut i kläderna och från skolan har vi fari massa gånger till badhuset och jag HATAR att gå dit för då ser alla min fula tjocka kropp. Och jag har pratat med flera olika psykologer men inget hjälper det går inte. Ibland kommer jag in i perioder där jag inte äter nåt. Och mår väldigt dåligt och jag har testat å träna men inget hjälper och mina föräldrar å kompisar säger åt mig hela tiden "du är fin som du är, du är abslout inte tjock" och de ljuger ju när de säger så för jag är tjock... om jag jämför mig med alla andra i min klass och i min skola så är jag jätte tjock. Och det är så så fusk för alla som är smala och fina som kan ha vad som helst för kläder och gå runt med magtröjor och lågmidjade jeans och på sommaren kan de ligga på stranden i bara bikinin. Påriktigt ALLA mina kompisar och ALLA i min klass är mycket smalare och deras ben är lika smala som spaghetti och de har så smal midja och mage så man ser revbenen.. Vad ska jag göra så ja blir smalare och börjar gilla mig själv Fetastivärlden
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.11.2023
Hej!
Tack för att du skriver hit till oss på Decibel. Du är tyvärr långt ifrån den enda som går omkring med dessa tankar och funderingar men du ska veta att du inte är ensam med ditt problem. Det finns många som förstår dig och relaterar till dina känslor. När jag får läsa berättelser som dina önskar jag ofta att jag kunde trolla bort de där tankarna och känslorna som får dig att se på dig själv med så stränga ögon, eftersom jag vet och förstår hur svårt det kan vara att börja älska sig själv och sin kropp när man väl har vant sig vid att tänka på sig själv på ett visst sätt. Dock vill jag vara tydlig med att problemet inte är din kropp. Det är sättet du tänker om din kropp.
Vi människor är alla olika. Vi föds med olika kroppar och hjärnor. Vi är bra på olika saker och vi tänker och känner olika. Vi utvecklas i olika takt och fungerar på olika sätt. Det är precis så det ska vara. Tyvärr lever vi i ett samhälle som bidrar till att vi lätt jämför oss själva med andra. Inte bara med människorna i vår närhet utan även med människor vi ser på sociala medier. Det finns absolut inget bevis för att ju smalare man är desto bättre och vackrare. Jag kan med 100% säkerhet säga att det finns smala människor som mer än gärna hade haft mer fett eller muskler på sin kropp. Även smala människor mår dåligt i sina kroppar och kan känna avundsjuka över en kropp med mer massa. Vi föds alla olika och vi ser alla olika ut men tyvärr är det ofta så att hur man än ser ut hade man gärna förändrat något med sig själv eller sin kropp. När man inser det här kan man också förstå att det sist och slutligen inte handlar om hur man ser ut utan det handlar om hur man mår psykiskt. Alltså som sagt är det inget fel på din kropp utan felet ligger i hur du tänker om din kropp.
Det har funnits olika kroppsideal och skönhetsideal genom alla tider. Den typen av kropp som är trendig idag är inte samma som för 10, 50, eller 100 år sen. Men det är endast en trend och trender kommer och går. Det som anses vara som mest vackert idag kommer inte att vara exakt samma om ca 5-10 år. Därför är det farligt att försöka förändra sig själv efter det som är populärt just nu eftersom det inte kommer vara samma inom några år. Det finns många vuxna som levt tillräckligt länge för att ha sett många kroppstrender komma och gå och när man levt genom några av dessa inser man att det är både omöjligt och helt onödigt att försöka förändra sin kropp efter vad som är populärt för tillfället. Det viktigaste är att man förändrar sitt tankesätt om sig själv och lär sig att älska sig själv och bygga på sitt självförtroende samt fokusera på sånt man är bra på.
När det kommer till kläder och bikinianvändning finns det absolut inget som säger att vissa kroppar inte passar i vissa kläder eller bikinin. Men kom ihåg att alla inte måste använda samma stil av kläder för att passa in. Man får välja vilka sorts kläder som man är mest bekväm i och som passar ens figur bäst enligt en själv. Även smala människor upplever att vissa sorters kläder inte passar på deras kroppar. Det är helt okej att vi människor passar i olika kläder och det viktigaste är att man klär sig så som man själv vill och inte låter någon eller något annat styra vad man väljer att sätta på sig. Du har rätt att använda vilka kläder du vill oavsett hur din kropp ser ut. Om du bär kläderna med stolthet och självförtroende kommer dom att se bra ut på dig oavsett vilken kroppstyp du har.
Det finns inget som är vackrare än ett gott självförtroende oavsett hur man ser ut. Jag vet att det är svårt att tro på och något som man helst inte vill höra i din situation men det är viktigt att du förstår att den enda förändringen som du borde göra är inte din kropp utan det är ditt tankesätt. Om man intalar sig själv dag ut och dag in att ens kropp är tjock eller bara fel är det väldigt svårt att göra positiva förändringar i sitt liv. Om man vill börja med någon ny hobby eller träningsform eller vill börja äta mer hälsosamt brukar det gå lättare om man gör det för att man vill se positiva förändringar, men om man endast gör det för att man är så väldigt missnöjd med sin kropp är det svårt att vara positiv och hitta motivation. Det är mycket lättare att t.ex. börja träna om man redan älskar sig själv och sin kropp men det kräver att du aktivt jobbar på din självkänsla och ditt tankesätt. Många som slutat äta och börjat träna endast för att dom hatar sin kropp brukar inte börja må bättre bara för att dom blir smalare utan det brukar ofta bli helt tvärtom.
Att skippa måltider är det sista du ska göra om du är missnöjd med din kropp och din vikt. Vår kropp behöver regelbunden näring. Om kroppen märker att den inte får mat regelbundet kommer den tro att det är svåra tider där det gäller att samla upp all näring den får i sig vid nästa måltid eftersom kroppen tror att den svälter. Det betyder att den kommer lagra fett för att du inte ska bli för smal. Därför är det jätteviktigt att man äter och dricker regelbundet om man vill gå ner i vikt. Det är också viktigt att man sover tillräckligt och att man rör på sig på valfritt sätt regelbundet. Om man inte hittar någon träningsform man tycker om räcker det med att man går på promenader och kanske kollar något youtube-klipp för hemmaträning. Det viktigaste är inte att man är så smal som möjligt utan att man ger sin kropp det den behöver för att må så bra som möjligt. Då fungerar den som bäst och är som vackrast. Att beröva sin kropp på mat och näring kommer endast leda till utmattning och fysiskt och psykiskt illamående. Om du vill ha mer mat- eller träningstips får du gärna skicka in en ny fråga eftersom vi har utomstående experter som är väldigt kunniga på just sådant.
Jag hoppas att du så småningom kan börja jobba på att släppa det här negativa, ohälsosamma tankesättet om dig själv. Din kropp förtjänar näring och kärlek och det är bara du som kan ge den det den behöver. Om du behöver hjälp på vägen får du jättegärna prata med någon om dina tankar och känslor. Dina vänner, Din familj, en lärare, skolkuratorn, en ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen eller professionell. Du kan även ta kontakt till livslust-projektet (<-- länk) där du gratis får diskutera några gånger med en person som kan hjälpa och stöda dig i frågor som gäller kropp, vikt, hälsa och självkänsla. Du ska inte lämna ensam med dina tankar. Lita på att du är värdefull och vacker!
kram,
Rosanna