hej
08.11.2013
Hej! :) Förr har jag varit jätte bra i form (alltså kroppen då) men nu har ja slutat träna för att ja int har nå motivation nåmera... Å nu har ja gått upp 12kg i vikt under ett år, och jag känner mig tjock. Är det normalt att väga 62kg då man är 180cm lång?
Tacksam för att ni svarar! :) hej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.11.2013
Hej!
Jajjamän, 62 kilo på 180 cm är riktigt bra vikt! En så pass lång person ska inte vara lätt som en fjäder för det skulle i så fall betyda att den personen är underviktig och därför kanske inte får all den näring som behövs för att allt från hjärna till mens ska funka som den ska. Tex när man räknar ut BMI, så är det faktiskt bäst att ligga på normalvikt, för med normal menar de den vikt som är hälsosammast för den längd man har, alltså när man hålls friskast, gladast och lyckligast så där fysiskt. I och med att du är mitt i puberteten också, så är det inte alls sagt att de 12 kilona skulle vara enbart fettvävnad, utan troligen har din kropp också fyllt ut i kvinnliga former, du har säkert fått större bröst och mera muskulatur.
Att däremot KÄNNA sig tjock sitter helt och hållet mellan öronen, i självförtroendet! Det handlar alltså om vilken inställning man har till sig själv och hur värdefull man känner sig oavsett hur mycket vågen visar. Vi har en massa tips här på Decibel om det här som du kan ha nytt av - mycket mer än några tränings- och kosttips i alla fall. Kolla tex om hur man blir av med sina komplex, hur man stärker sin självkänsla och läs fler frågor här i samma kategori av Våga fråga!
Stooor kraaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna