hejj på er
23.01.2014
Hej, ja har na sånde rööd spricklo strecke främst på lååre men å liti på bryysti. Har ni na aningar om va he sku kuna va? :) tack & hejj

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.01.2014
Hej tack & hejj!
Hördu det låter som hudbristningar. Det är vanligt att man får sådana i tonåren när man växer snabbt - men gravida kvinnor brukar också kunna få det när magen växer snabbt och folk som går upp i vikt snabbt kan också få det på valkarna. Hudbristningarna är precis som det låter, att huden inte hinner växa med i samma takt som det som finns under. Det är inte så att den börjar blöda, utan det sker i de undre hudlagren, så att det oftast först ser ut som lila streck eller just rödspräckliga streck. Skjuter man plötsligt i längden under tonåren kan man få det lite här och var på kroppen, tex i korsryggen och på låren. Får man snabbt kvinnligare former, tex att brösten växer snabbt eller höfterna snabbt blir bredare, så är det där man kan få hudbristningar. Snabbt är alltså ett relativt ord här, vi talar om månader, inte om veckor eller år.
Tyvärr går det inte att göra något åt de bristningar man redan fått. De bleknar nog till svaga ärr med åren, men de kommer alltid att finnas där. De kanske inte syns förrän man solar och blir brun, och även om det idag finns laserbehandlingar mot dem, är det otroligt dyrt. Och väldigt många har alltså hudbristningar, så det är nog egentligen inget att skämmas för.
Men däremot kan man nog förebygga att få fler hudbristningar - eller inte få så många och långa som man skulle kunna få! Först och främst ska man försöka hålla huden smidig och mjuk genom att tillföra fukt. Inte duscha vatten på, alltså, utan smörja med fuktighetslotion varje dag. Smörj in med masserande rörelser, så stimuleras blodcirkulationen och hudcellernas förnyelse samtidigt. För att cellerna får syre och näring (bra blodcirkulation) gör att de klarar sig bättre mot påfrestningen och förnyar sig bättre, så torrborsta också före duschen. Då behöver man ett par torrborstningsvantar (finns i skönhetshyllorna i varuhusen och i skönhetsbutiker) eller en grov tvättsvamp eller åtminstone en hård frottéhandduk och så borstar man huden i cirklande rörelser så att den rodnar svagt. Vill man, så kan man även prova med speciella hudoljor som ska motverka hudbristningar (finns i välsorterade varuhus och på skönhetssalonger). Allt det här stärker alltså huden.
OCH skaffa en bra BH för brösten! Växer de så snabbt att du håller på att få bristningar, så behöver de definitivt stöd! Inte någon flimsig spetsprydd sak ur rea-hyllan utan något som verkligen passar din nuvarande kup-storlek och som har lite bredare axelband. Det behöver inte alls se tantigt och osexigt ut, numera finns en massa snygga BRA BH:ar. Kolla här på våra infosidor om Bröst vad vi skrivit om hur man hittar en bra BH åt sig!
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott