Helix Piercing
08.05.2014
Hej! :) Jag skulle vilja göra en helix piercing ( iövre delen av örat) och jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på. Jag har försökt googla runt och söka själv men jag vet inte vad jag ska tro på.. Jag undrar bl.a. Hur och hur ofta man ska rengöra piercingen och hur man annars ska sköta den hur länge det tar för den att läka. Och om man ska använda "pistol" eller kanyl/nål. Tycker det är sjukt snyggt men är rädd för att man skulle få infektion eller att det skulle fortsätta göra ont jättelänge efter /: Jag har hört om olycksfall där det aldrig slutar göra ont och folk som får infektioner osv. ...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.05.2014
Hej, vi sätter din fråga till en av våra experter och återkommer genast då hon svarat.
Ungdomsinformatören Sanna
Hej, jag får inget svar nu från vår expert men hittar denna information på Valhallas hemsida.Man ska rengöra piercingen 2 gånger per dag.Putsa bort all torkad sårvätska med vatten för att regöra runt omkring piercingen kan man använda tex några droppar Antiseptic Aftercare Solution (benzalkonium chloride). Man ska vrida lite på smycket på samma gång så att det inte växer fast och så att det slipper lite medel in i hålet också.Det är viktigt att man har tvättat händerna före man börjar putsa piercingen. Man få skötsleråd från piercaren och kan också ofta köpa putsmedel där. Man ska inte byta smycke för tidigt, det kan kännas som att piercingen har läkt men det tar nog flera veckor innan den läkt helt och hållet. Man brukar ofta få en tid till eftergranskning ca 2 veckor efter att man gjort piercingen då kollas piercingen noga och de följer med hur den läkt.
Man ska inte börja göra sånt här på egen hand. Det kan vara rent av farligt, det går en massa nerver genom öronen och man kan skada dem om man inte vet hur och var man skall trycka. En erfaren piercare har allt sånt på koll och man behöver inte vara rädd för att något ska gå galet. Bara man följer skötsleråden man får på studion så brukar det nog gå bra.
De har ju 18 års åldersgräns men med vårdnadshavarens godkännande (underskrift) brukar det nog funka också tidigare.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna