Idk
10.08.2023
Dethär är inte riktigt någon fråga men jag vill bara säga det och jag kan inte riktigt säga det åt någon vän och jag vill bara få ut det. Idk
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.08.2023
Hej!
Jag kan absolut förstå din frustration och hur man lätt kan börja fundera på dessa saker och ifrågasätta sig själv och sitt utseende. Tyvärr är instagram och sociala medier överlag en plattform som kan skapa mycket ångest och man börjar allt för lätt jämföra sig med andra. Det är du långt ifrån ensam med. Jag tror att de allra flesta som använder instagram drabbas av den här känslan med jämna mellanrum. Även vännerna som du nämner i hemliga rutan.
Jag vill först och främst klargöra att ditt värde och ditt utseende inte är beroende/påverkas av mängden komplimanger och likes du får. Du är helt perfekt precis som du är och du är inte mindre vacker för att du får färre komplimanger! Instagram kan verkligen ställa till det så att det verkar som att man inte är lika bra eller lika snygg som andra. Det har inget med dig eller ditt utseende att göra. Det finns många olika saker som kan påverka hur mycket aktivitet dina bilder får. Här kommer jag ge exempel på några saker som kan vara orsaken till att dina bilder inte får så många kommentarer som du önskar:
Instagram använder sig av något som kallas algoritm. Det påverkar hur mycket synlighet dina bilder har i flödet hos dina följare.
Tiden på dygnet du väljer att posta dina bilder har stor betydelse för hur många som kommer att se dom. Väljer man en tid på dygnet när människor är mer aktiva på instagram har man större chans att få synlighet i flödet och fler likes och kommentarer. T.ex. mitt på dagen är folk ofta upptagna i skolan eller på jobbet och har inte tid att kolla instagram. Men på kvällen har man ofta tid att sitta och scrolla på telefonen.
Hur ofta du postar inverkar också på synligheten i dina följares flöde. Om du postar regelbundet är det större chans att du får mer aktivitet på dina bilder.
Hur mycket du kommenterar på andras bilder kan även påverka hur många kommentarer du får. Om dina vänner på instagram märker att du alltid lämnar fina kommentarer kan dom känna sig uppmuntrade att göra det samma på dina bilder. Kan det vara så att din vän är väldigt aktiv med att kommentera och ge komplimanger och därför känner hennes instagramvänner för att göra samma sak?
Hurudana instagramföljare du har och hurudan relation du har till dom spelar absolut en roll. Det kan ju hända att din vän helt enkelt har mer girls’ girls-instagramföljare och därför får fler kommentarer. Vissa människor älskar att lämna fina kommentarer och komplimanger medan andra inte orkar göra mer än att gilla. Det betyder inte att dom skulle tycka att bilden är mindre fin utan dom visar bara sin uppskattning på ett annat sätt. Kan det vara så att du och din vän/vänner har lite olika sorts människor som följer er? Mängden kommentarer och komplimanger har sällan att göra med hur fin bilden är utan oftast handlar det om personen på bilden och vad man har för relation till hen. Om det är en person som är bra på att ge andra komplimanger och sprider glädje och positivitet kan man känna en större vilja att uppmuntra och lyfta upp personen när hen postar en bild.
Har du familj, släkt och familjebekanta på instagram? släktingar (speciellt äldre) kan ibland vara duktiga på att lämna kommentarer och komplimanger. Är det möjligt att några av de komplimanger din vän får kommer från någon släkting?
Vill förtydliga att människor visar uppskattning på olika sätt! Vissa är väldigt duktiga på att ge komplimanger och visa sin uppskattning medans andra inte visar det nästan alls. Det kan gott och väl vara så att just dina följare råkar vara såna personer som nöjer sig med att gilla en bild istället för att kommentera. Vissa gillar inte ens trots att dom tycker någon bild är jättefin. Jag är personligen en sån som sällan kommenterar på andras bilder även fast jag tycker dom är hur vackra som helst och jag vet att jag är långt ifrån den enda som gör så.
Försök att inte haka upp dig på siffror utan lita på att du är bra och vacker precis som du är. Lita på det som dina vänner säger och fokusera hellre på att uppmuntra, ge komplimanger och lyfta upp varandra istället för att hacka ner på er själva. Instagram är inte en pålitlig källa för någon form av information och du ska verkligen inte mäta ditt eget värde eller utseende baserat på hur många komplimanger du får på dina bilder. Instagram kan få vem som helst att tvivla på sig själv oberoende av hur man ser ut. Även världskända supermodeller har sagt detsamma. Så försök att inte låta en sådan sak påverka hur du ser på dig själv.
Som sagt är du långt ifrån ensam med dina känslor och väldigt många kan säkert relatera till det du berättar om. Jag hoppas att du känner att du kan tala med dina vänner om det här så att du inte behöver bära på det ensam. Det är inte något du behöver skämmas över för det är väldigt vanligt att känna så här i dagens läge när det är så lätt att jämföra sig med andra på sociala medier. Kom ihåg att det finns människor som vill hjälpa och stöda dig när du går igenom jobbiga perioder eller bär på jobbiga tankar. Du kan vända dig till både vänner, föräldrar, en skolkurator eller någon annan trygg vuxen. Om inte annat kan du alltid skriva till oss på Decibel om du funderar över något eller om du behöver bli peppad och få stöd.
Kram,
Rosanna