Kläder av bra kvalitet
22.05.2014
Hej, decibel! Jag tycker att ni gör ett underbart jobb som svarar på ungdomars frågor. Nu har jag en sån fråga: Var hittar jag kläder av bra kvalitet? Jag har tidigare köpt kläder på ställen såsom H&M, Gina Tricot osv, men kvaliteten har inte varit så bra. Jag söker moderiktiga kläder som ska hålla några år. Var hittar jag sådana kläder i Vasa-Jakobstadstrakten för ett helt förmånligt pris?
Tack! Bulle

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.05.2014
Hej, vi skickar vidare din fråga till en av våra klädexperter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Tackar för berömmet, det känns alltid bra att få sånt :)
Vi har inte fått något svar från vår expert :( Så nu ska vi försöka få ihop något själva. Vi vet  ju inte hurdudana kläder du söker, vill du ha stiliga klassiska, eller lite speciella ovanliga, ska det vara färgglatt eller mera enfärgat.
En personlig favorit är ju Dress like Marie butikerna som finns, i Kokkola, Oravais och Vasa. De har ju ganska speciella kläder, i varierande prisklass och lite olika kvalitet. Kan tänkas att du tycker de är tant-kläder, men de har nog även för yngre. Sen finns ju en del nätbutiker, som tex Zalando, Bubbleroom, Nelly mfl. Vi ska ännu kolla med våra kontakter och återkommer med flera tips.
Kommer mera imorgon, hoppas du orkar vänta :)
Hälsar den inte så modekunniga ungdomsinformatören Sanna
Här kommer mera tips med hjälp av fb vänner
Hållbarheten beror ju främst på vilket material plagget är gjort av. Även på lågbudgetkedjor som tex hm och lindex brukar det nog finnas kläder av bättre kvalitet. Och de brukar ju vara modemedvetna. Plagget kan anses vara dyrare än andra kläder i den butiken men jämfört med genomgående kvalitetskläder är de nog billiga. Undvik allt konstmaterial för bättre kvalitet. Köp inte kläder av viscos och akryl. Sen håller kläderna och längre om man tvättar dem mer varsamt. Handtvätt för skira och tunna tyger. Och vädra ofta istället för att maskintvätta var och varannan dag.
Bra tips och råd, hoppas du hittar något du gillar. Sen efter midsommaren brukar de flesta affärer börja rea också, så då kan man ju faktiskt göra en del fynd även i lite dyrare butiker.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna men hjälp av fb vänner