Könsbyte
19.02.2014
Hej, jag är tillsammans med en tjej som vill göra könsbyte. Jag vill veta lite hur de funkar och om jag kan bli gravid med henne/honom i framtiden?
Hade lite svårt att placera in frågan i rätt kategori... Flickvännen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.02.2014
Hej Flickvännen!
Att byta kön måste nog vara en av de största grejer en människa kan gå igenom. Vi har förstått att de flesta som väljer att gå igenom den här processen verkligen har en stark övertygelse om att det är rätt för dem och verkligen tänkt igenom saken från alla håll. Men att det är en oerhört svår process som tar många år och ofta också är både dyr och smärtsam. Så vi önskar henne styrka och god hjälp under processen! Och vill tipsa henne om att hon kan få tag på riktigt bra hjälp tex via Regnbågsankan rf. Hon har säkert redan kontakt med dem, men där kan hon få dela erfarenheter, råd och stöd med andra finlandssvenskar som går/har gått igenom samma saker. Överlag kan ju Regnbågsankans medlemmar vara ett stort stöd för er båda, så ta kontakt med dem om ni inte redan gjort det!
När det gäller könsbyte, så finns det tyvärr ändå vissa omöjligheter inblandade. Din flickvän kommer för alltid att för det första ha kvinnligt DNA och då föds man (för det mesta) med en viss uppsättning könsdelar, tex livmoder och äggstockar. Men även om man hormonellt kan påverka mycket bla utseendemässigt och även om man kan få tex en snopp konstruerad åt sig, så kommer man aldrig att få det andra könets reproduktionsdelar. Man kan åtminstone idag inte få fungerande testiklar med spermieproduktion. Det betyder att - åtminstone med den medicinska utveckling som finns idag - hon aldrig kommer att kunna producera egna spermier som hon kan göra en kvinna gravid med. Det är helt enkelt omöjligt idag och troligen oerhört svårt att utveckla i framtiden - om inte omöjligt. Hon kommer inte att kunna få egna barn om hon inte får det som kvinna med en annan mans spermier. Eller alltså att man på något nästan sci-fi-aktigt sätt i framtiden skulle kunna få in kvinnligt DNA (arvsmassa) i ett kvinnligt ägg så att det befruktades. Så tyvärr. Men med hjälp av spermadonationer eller provrörsbefruktning av anonym spermadonator så kan ni få barn med åtminstone den enas arvsmassa. Det ser ju också positivt ut för möjligheterna för samkönade par att få medicinsk hjälp för att skaffa barn i framtiden, med tanke på lagstiftning som finns i andra länder och diskussionerna om bla samkönade äktenskap som är aktuella här i Finland nu.
Som sagt, ta jättegärna kontakt med medlemmar av Regnbågsankan (eller Vaasan SETA rf, där finns tvåspråkiga medlemmar) för att få mera stöd, kunskap och gemenskap.
Stoooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott