Korsett
01.02.2015
Hej! Är det farligt att börja ha korsett om man vill ha lite smalare midja? Funkar det äns att ha korsett? Om man har korsett varje dag blir midjan smalare permanent? Tack på förhand! XO

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej!
Det var minsann en intressant fråga. Det har ju liksom inte talats så mycket allmänt om korsetter i samband med just sådana här syften sedan... förrförra århundradet? Förutom i ryggsmärta- och dålig-hållning-sammanhang. Det finns ju en del korsetter just för att "hålla upp" ryggen på rätt sätt, som man får via tex fysioterapeuter. Men visst har vi ramlat över diskussioner på forum och liknande som gällt korsetter enbart i utseende-syfte också. Både för äldre lönnfeta herrar och andra. Och så naturligtvis inom burlesque-kulturen som är populär just nu. Och porren... Det finns nog att köpas på diverse främst utländska webbshoppar, men vad vi förstått, så ses det kanske allmänt som lite överdrivet och väl utseendefixerat att börja använda korsett bara för att få en smalare midja. Att det borde finnas hälsosammare sätt för att slimma midjan, eller att det hänger mer på karaktären att orka träna till sig drömmidjan. Och för att det varken är bekvämt eller bra för de inre organen att klämmas ihop alltför mycket. Just att det klämmer ihop mellangärdet anses annars vara en av orsakerna till att högreklasskvinnor dånade och svimmade så lätt i historien. Huruvida det är direkt farligt beror säkert på hur mycket det klämmer och exakt var, men vi tvivlar på att sjuk- eller hälsovårdspersonal skulle rekommendera det av annat än medicinska orsaker, som svåra ryggproblem eller liknande.
Huruvida man skulle få en permanent smalare midja är tveksamt. Kanske lite om man verkligen skulle använda en korsett år ut och år in. Men är det värt det? Skulle det inte vara en bättre investering att lägga den energin och ansträngningen på att lära sig acceptera sin egen kropp och tycka om sig själv för den man är då? ;)
För lite insikt i hur skönhetsidealen förändras med tiden (varav ett del om förra korsett-tidsåldern) ta och kika på följande filmklipp: http://www.collective-evolution.com/2015/02/01/3000-years-of-womens-beauty-standards-in-a-3-minute-video/
Hälsar ungdomsinformatören Liselott