Kroppsform
10.07.2014
Hejsan bästa Decibel! Nu ede så att ja har stört mig på några saker jätte länge. Jag tränar fotboll ca 3 ggr/v plus att ja styrketränar ibland. Jag är 166 cm och väger typ 52-53 kilo. Jag tycker att jag har stor bröstkorg (hoppas ni fattar;) och midjan går knappt i alls. Ja är nästan helt rak där. Åså ser de ut som att ja typ har "love handles". Fast ja tror att de kanske e muskler, eller? De går liksom som ett v neråt. Har ganska breda kantiga axlar och muskulösa lår. Jag tycker att jag ser ut som en kille. Skulle vilja ha en fin smal midja som syns och inte bara vara rak. Hur får ja det? Skulle vara kul att få lite mera kvinnliga kurvor. Funderare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2014
Hej igen Funderare!
Jodu, det där med kroppsform är inte lätt. Väldigt få är nöjda med den de fått tilldelat sig av generna och det finns bara så mycket som man kan göra för att påverka den, eftersom sådant som axelbredd tyvärr beror rätt mycket på hur skelettet är format. Till en viss del kan man träna för att slimma upp eller poängtera vissa kroppsdelar. Tex genom att träna upp rumpmusklerna kan man få en snyggare svank som lite kan lura ögat att man har mera midja än man har. Men det går tex inte att punktförbränna fett, tex så att man bara skulle få bort centimetrar från kärlekshandtagen ovanför byxlinningen, för minskar man på fettet (i princip går ner i vikt, men muskler väger ju också mer än fett) så dras det liksom av jämt över hela kroppen. Ditåt i alla fall. För oss tjejer går det kanske en smula mer från våra kvinnliga fettreserver. Sådana "depåer" har vi på lår, rumpa, höfter, mage och bröst, vi bär liksom färdigt med oss extra energi för en eventuell baby (som både ska ha att växa av och ammas med). Tack och lov är männen förprogrammerade sedan stenåldern att gilla just de kvinnliga formerna, så rent instinktivt gillar killar en smula bredare tjejer. De kanske inte alltid inser det själva, för dagens skönhetsideal är rätt hjärntvättande, men de brukar åtminstone komma till sans när de kommer upp i åren och "vill ha lite att hålla i" ;)
Okej, så du har en V-form på kroppen. Det är inte fult och det är inget fel med det! Visst kan du ändå försöka "tona" den lite om du vill, göra musklerna smidigare och längre istället för tjocka och kraftiga. Sporter där du använder så mycket muskler som möjligt, men lättare och längre istället för snabbt och tungt (typ tyngdlyftning) slimmar till mera. Tex att simma längre sträckor, spela tennis (inte stentuffa matcher) och andra racketsporter, och dansa! Dans är otroooligt bra för att slimma kroppen. Och man måste inte ha ett dansgolv och DJ för det, det går bra hemma på vardagsrumsgolvet också - bara du orkar hålla på tillräckligt länge. De flesta spelkonsoler, som XBox Kinect har dansspel av alla de slag. Och de allra flesta vuxeninstitut, medborgarinstitut osv ordnar danskurser av alla de slag - min personliga favorit är zumba. Där kör man med allt från booty-shaking till magdans, från hiphop till sexig rumba.
När det gäller kroppsformen, så finns det dock en mycket lätt, kvick och smart lösning: använd kläder som passar din egen kroppsform. Och vet du, det har vi redan en massa tips på här på Decibel! Kolla Kroppsform och V-form! Det låter också som att du kunde vara delvis I-form, så kolla det också! :) Ofta så klär man sig faktiskt totalt fel för sin egen kroppsform, eftersom man följer mode och trender - som inte alls behöver passa andra kroppsformer än fotomodellernas! Kanske känns det efter det här som om du skulle behöva byta ut halva garderoben, men vi lovar dig att det lönar sig! Och så råkar det ju vara både rea-säsong överallt och extra mycket action på alla möjliga loppisar! Ta dig tid att fundera igenom vad du egentligen har på dig och köp inte automatiskt samma typ av kläder som kompisarna, så lovar vi att ingen ens kommer att tänka tanken att du skulle se ut som en pojke!
Hoppas du blir nöjdare med dig själv. Men minns att det faktiskt är något som sitter mellan öronen och inte runt midjan eller låren. Det handlar mera om självkänsla och själförtroende än om det faktiska utseendet. Så ta och läs lite mer om Självkänsla och Självförtroende också. Och lite om hur man blir av med komplex ifall du känner att du behöver det!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott