Kvinnlig skäggväxt
28.01.2015
Hej Decibel
Jag är en tjej på 21 bast som flera år nu haft problem med "skäggväxt" på hakan. Dvs ganska många grövre mörka strån i ansiktet
När jag inte använder ansiktsepilator så har jag synligt stubb, ibland blir det t.om att jag hyvlar bort eländet i brist på tid för epilering
Är detta normalt som tjej?
Jag, en syster, min mamma och mormor har samma problem som jag med just hår på hakan. Jag är inte så värst hårig annars, inte mer än någon annan skulle jag vilja påstå, och jag är naturligt mörkblond.
Jag har hört att det kan vara ett tecken på polycystiska ovarier(pco) men det känns inte som att jag uppfyller alla kriterier, har t.ex inte jättelätt att gå upp i vikt osv
Mor min påstår att hon har kollat upp sig hos läkare för några år sen, och påstod att de inte hittade något konstigt, hon verkar inte heller haft problem med feriliteten, som man sägs kunna ha om man har pco (vi är fem helsyskon)
Kan man verkligen bara ärva skäggväxt så grov som min på hakan utan att det har med hormoner att göra? Eller stämmer det att hår på kroppen blir grövre om man rakar/plockar det? Skäggiga damen

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Praktikanten Sabina svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
03.02.2015
Hej!
Kosmetologen Sanna ska svara på din fråga så fort hon hinner :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Om pco vet jag en del så jag tänkte också fylla ut svaret lite! :) Om man har PCO är kriterierna att man har många cystor i sina äggstockar, PCOS är diagnosen ifall man dessutom har symtom av detta ex ökad hårväxt, viktproblem, oregelbundna menstruationer osv. Symtomen kan vara i olika grad i olika skeden av livet men grundkriteriet är cystorna i äggstockarna. En del kvinnor har alltså inga symtom, andra kan ha hårväxten o finnar eller bara viktproblem eller bara infertilitetsproblem. Alla kombinationer förekommer.
Så på basen av endast dina strån på hakan kan man inte sätta diagnos. Ofta är PCO ärftligt. P-piller kan stabilisera hormonerna och minska på oönskad hårväxt. En gynekolog kan utreda detta ifall du önskar.
Sanna får berätta mera om hur man kan bli av med eländiga strån på hakan! :)
Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare
Hejsan!
Jag kan skriva om olika alternativ som man kan ta hjälp av om man vill ta bort hårväxt i ansiktet. Det man skall undvika så långt som bara möjligt är att inte raka sig med rakhyvel, då ger man mera stimulans åt hårväxten och hårstråna blir grövre och mörkare. Samtidigt kommer ju hårstråna upp snabbt och man får stubb. Så fast det går snabbt så skulle jag råda dig att inte raka med rakhyvel.
Sen finns det ju ansiktsvax som man kan använda, det håller ju bort hårstråna längre och med tiden så tröttar man ut hårsäcken. Det är dock viktigt att du inte både epilerar och vaxar utan väljer en metod. Epilering är ju också en bra metod som gör att hårstråna med tiden blir färre och ljusare. Sen kan du också besöka en kosmetolog som kan säga vilken metod hon tycker skulle vara den rätta för just dig och då börja gå regelbundet för att ta bort hårväxten. Detta kostar ju förstås men är ju ett alternativ.
Diatermi hos en kosmetolog kan vara ett bra alternativ om du har mörka grova strån. Då sticker man en fin nål i hårsäcken och bränner av näringstillförseln till hårstrået och plockar bort det med en pincett. En effektiv metod men kräver nog rätt många behandlingar. Blekning kan också vara ett alternativ. Brukar finnas att köpas på varuhus i samma hylla som hårborttagningsmedel. Man applicerar blekmedelet på stället där man har stråna, låter det verka enligt anvisningarna (ca 10 min) tvättar bort med vatten. Det tar ju inte bort stråna men bleker dem ljusare. Brukar vara bra på mörka tunna strån. Bäst att fråga en kosmetolog vilken metod som skulle vara bäst för dig.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
Hälsar Socionom praktikanten Sabina som studerat till kosmetolog och kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna