Längden
02.01.2014
Hej! Jag är då 15 och bara 160 cm lång :( Min bror som är två år yngre har redan växt om mig! Det är så irriterande när man träffar släkten och han och jag alltid måste ställa oss rygg mot rygg så att de ska se att han är längre. Och jag vet att pojkar oftast blir längre än flickor, men jag vill inte sluta växa här! I vilken ålder slutar man växa? Stämmer det att man kan växa ännu som vuxen?
Sen så finns det något som gör att man växer? Typ någon mat eller träning? Eller det gör det väl inte, men något som typ.. ehm... stärker skelettet då? För då kanske man kan växa också? :o Jag vet inte hur lång min pappa är, men mamma är 168 och det är typ min drömlängd, haha. Finns det någon chans att jag växer 8 cm till? kort

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.01.2014
Hej, jag kan förstå att det känns jobbigt att ni ska ha ryggarna ihop och mäta er hela tiden, suck....Nästa gång det händer kan du ju säga någonting i stil med: "ja, ja han är längre än jag, vi behöver inte mäta det ser alla ändå. Nu pratar vi om något annat roligare."  Vissa vuxna vet inte när de blir löjliga och går över gränsen, (kan gälla mig också ibland, tyvärr). Men säg till att nu får det räcka med mätandet, det har ni gjort så många gånger nu redan och på riktigt så spelar det ingen som helst roll.
Det är totalt omöjligt att säga hur lång du kommer att bli, tyvärr. Det sitter ju i generna, men man blir ju inte nödvändigtvis samma längd som föräldrarna. Det kan hoppa över nån generation också. Men flickor brukar inte växa sådär jätte mycket sen de fått mens. Visst någon cm kan väl komma. Men det finns ju för- och nackdelar med allt, sikta in dig på fördelarna. Nu är jag kortare än dig så jag har svårt att räkna upp massor med fördelar ;) Men jag vet att vissa långa tjejer kan tycka att de alltid känner sig så stora och att deras kortare väninnor är mera kvinnliga. Med din längd behöver du inte oroa dig för att din kille ska vara kortare, det vet jag kan vara ett mega problem för längre tjejer. Du kan fritt välja bland alla killarna, behöver inte kolla hans längd!
Med kläder så skulle jag ändå tro att du har en sån längd att du inte alltid måste korta av alla byxor. Sen finns det ju högklackat om man vill, de flesta kläder ser bättre ut till högre klackar, men det är ju en smaksak vad man gillar.
Jag känner inte till att det skulle finnas något medel eller träning som skulle göra att man skulle växa längre. Det skulle vara några hormoner isåfall, men det ges nog inte åt någon som ändå har din längd, det är nog mera om man är extremt kort 120-130 cm kanske. Det finns väl också någon sorts operation men det är nog samma med det att man ska nog vara extremt kort, din längd får väl ändå räknas som normal skulle jag tro. Du är längre än jag ;)
Försök se det positiva i allt, så har du lättare i livet <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna