Liten
29.05.2014
Hej, jag tycker int ALLS om min kropp int ALLS!
Jag e 18 år, 160cm 47kg och har minimini bröst. Ja ni kanske tycker att det är ett komplex, men jag tycker int att man borde se ut såhär i min ålder, har skiitsvårt att hitta kläder som passar, använder barnstorlekar eftersom xxs är emellanåt för stort, kläder från barnsidan hppfm de e ju int riktigt sådär relevanta för min ålder mrn va kan jag, tröjor har jag nog från ungdomsidan, de e pösigare, men jag menar när andra som går i 7:an kan ha vuxenkläder och jag skall gå i barnkläder känns det lite som ja hmm...
Mina kompisar avundas på mig när jag är så liten och smidig, har synliga magmuskler och springer myki, jag tycker det är pinsamt när de hela tiden kommenterar något om mitt utseende, för jag ser int bra ut, skorna janå 34/35 i storlek, de finns int så fina skor att få i den storleken. Converse, ballerinor men what more. Ja bara så ni vet så hatar jag att se ut som jag gör, jag HATAR det!!! den lilla

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.06.2014
Hej, kära du <3
Jag kan förstå att det känns jobbigt då folk påpekar en sak som man ju verkligen vet om själv och som man varken har valt eller kan göra så mycket åt. Låt gå att de allra flesta säkert är jätte avundsjuka på dig som är "liten och nätt". Men överlag så fattar folk inte att det kan göra lika ont i en liten och smal person då folk tjatar om hur liten och smal man är som det kan göra för en stor och tjock person att jämt och ständigt få höra att hen är stor och stadig. Man tror så lätt att alla upplever att de får en komplimang om man säger till nån att den är liten och nätt. Men så är det ju inte. Du kan ju dessutom än mindre göra så mycket åt att du är liten och smal, en stor och tjock person kan iaf försöka gå ner i vikt. Du kan ju inte börja göda dig heller...
Man är ju som man är, som sagt var. Men oftast så får man ju nog även sin kroppsform från sina gener. Kanske du har någon äldre släkting, (behöver inte alltid vara mamma eller mormor), kan vara längre ifrån också, som har en liknande kroppsform som dig. Jag kan tänka mig att du under årens lopp kommer att lägga på dig något extra kilo, speciellt om du får några barn, men det hjälper ju inte tex din skostorlek. Men jag tror nog att både mage, bak och bröst kommer att ändras på ett sätt så att du längtar tillbaka till nu ;)
Kan hända att du skulle hitta snygga lite mera vuxna skor om du beställde från nätet, folk i tex sydeuropa har ju överlag mindre fötter än vi finländare. Alla asiatiska kvinnor är ju i din storlek så både kläder och skor finns nog i dammodeller, det gäller "bara" att hitta dem. Här hittade jag en sida med snygga små skor, kolla den här: http://www.pretty-small-shoes.com/acatalog/
Kanske du redan kollat, nelly.fi och zalando men de har nog också en del skor i stl 35.
Fast det säkert är svårt vill jag råda dig till att strunta i vad folk säger och gnäller om, oftast är de bara svundsjuka. De flesta killar gillar ju också små och nätta tjejer, så försök vara stolt över din perfekta kropp och bär upp den med stolthet. Det finns massor med vackra toppar som en storbystad tjej bara kan drömma om att ha på sig men som sitter som gjutna på dig. Eller ett par riktigt snygga jeans. Vad gäller din längd så är jag 3 cm kortare än dig. Kortare kläder kräver oftast en smalare kropp också så jag har svårt att hitta kläder som passar mig på långden då jag måste ha en större storlek. De kortare kläderna borde sitta som en smäck på dig :) Vet inte om detta hjälpte dig alls nu men hoppas du iaf hittar några vackra skor via länken.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna