Liten knöl vid underliv/lår
16.03.2015
Hej!
Jag har nyligen märkt en liten knöl mellan underlivet och innerlåret, som måste ha dykt upp väldigt snabbt. Den är mycket större än en finne och känns som en kula. Den har även en blå/lila färg, är ganska hård och gör ont om man trycker på den. Vad kan det vara?
vänlig hälsning,
Jenny Jenny

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej Jenny!
Jag tror det är en uppsvälld lymfknuta du har hittat i ljumsken. I ljumsken finns det flera lymfknutor som i normal storlek är ungefär som ett risgryn men vid irritation av ex rakning eller vid infektioner/virus i kroppen kan de svullna upp till storleken av en ärta. När den blir röd-blå-lila i färgen är den nog lite ilsken. Kan du helt enkelt låta den vara och inte pilla på den? Den blir ännu större och ännu mer irriterad om du pillar på den med fingrarna. Den kan kännas av i veckor.
Man har också lymfkörtlar i armhålorna bak i nacken och på halsen. Vid virus- eller bakterieangrepp i kroppen reagerar lymfkörtlarna och börjar producera antikroppar, då kan de svälla till och bli större. Ifall men har en eller flera lymfkörtlar som sväller till och får en diameter på 2 cm är regeln att det ska visas åt läkare.
En lymfkörtel i storleken av en finne är inom normala gränser.
Det kan också vara en inflammerad hårsäckskörtel du har hittat. De kan också bli tilltäppta av smuts eller irriterade av ex troskanten. Ifall det växer pubeshår där var knölen finns är det mer troligt att det är en hårsäckskörtel. Lymfkörtlarna är oftast högre upp i ljumsken. Ifall du har rakat dej kan du ha fått inåtväxande hårstrån som kan bli såna här knölar.
Försiktigt kan du putsa med lite sårputs i några dagar. Ex Septidin. Om det bara blir värre kan du visa upp knölen åt en sköterska på vårdcentralen.
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare