Massa bristningar
09.07.2014
Hej!
Jag mår väldigt, väldigt dåligt över mina hudbristningar. Jag har fullt av dem på innerlåren, ytte sidan av låren, nedre delen av ryggen, midjan och knävecken.Jag fick dem då jag kanske var 11-12 år men visste då knappt vad det var och brydde mig inte så mycket.
Jag fick mens redan som 10-åring och växte väldigt mycket under en kort tid, har aldrig varit överviktig så jag förstår inte varför jag har så mycket? Har dock pendlat lite i vikt de senaste åren pga ätstörningar och i dagsläget väger jag ca 55 kg och är 163 cm lång. Jag har aldrig sett någon i min ålder som har lika mycket bristningar som jag och jag mår så dåligt bara av tanken. Min självbild sjunker något otroooligt pågrund av dessa bristningar.
Vill så gärna ha bort dom så finns det något man kan göra för att i alla fall få de lite mindre synliga? Vill ju kunna ha bikini som alla andra utan att behöva skämmas!
Är dessutom orolig för att jag kommer få ännu mera sen i framtiden då jag blir gravid, har ju för tillfället alldeles tillräckligt! :(
/ Deprimerad tjej
A

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
11.07.2014
Hej!
Är det okej om kosmetologen-ungdomsinformatören Sanna svarar först på måndag? Då är hon tillbaka från semestern och hon är bättre på det här med hud :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan, jag kan så väl förstå att du har "leidon" av bristningarna för jag har också haft och har till en del ännu bristningar. De blir ljusare med åren faktiskt, men de försvinner inte helt av sig självt. Det finns nog en del behandlingar hos kosmetologen och krämer för hemmabruk att ta till, men man ska inte ha alltför stort hopp, det finns tyvärr inga mirakelkrämer :/
Om man är villig att punga ut med lite mera pengar så kan man också få hjälp av hudläkare på nån privatläkarstation, kolla vad som finns på din hemort.
Bristningar kommer när man växer hastigt och har lite torr hud så att huden inte hinner med och inte är tillräckligt elastisk. Det hjälper massor att alltid använda bodylotion och tom olja vid tex graviditet då man växer ganska fort både om magen och brösten. Vintertid är det ju såklart ännu värre då vi annars också har torrare hud, då kan de vara bra att du faktiskt sätter bodylotion eller en kroppsolja varje gång du duschat. Torrborstning är också en sak du kunde pröva, det gör att cellernas nybildning sker snabbare och det kan hjälpa till att jämna ut bristningarna, upprepa varje dag före duschen. Kroppspeeeling kan också hjälpa, det ska man använda ca en gång per vecka inte oftare för då kan man irritera huden.
Låt solen få skina på bristningarna så ofta den är framme, de bleknar bra i solen och allt ser bättre ut om det är lite solbränt och inte kritvitt ;)
Boka in dig till en kosmetologsalong som gör kroppsbehandlingar och fråga vad de ger för råd, de kan ha även andra metoder som jag missat nu.
Håller tummarna, hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna