orättvist hjälp mej
27.08.2014
Nä nu får det vara nog!! Jag orkar inte med min hy mera det är inte så at mitt självförtroende sänks av det men jag vill kunna se mitt riktiga fina jag den fina hyn jag vet jag skulle kunna ha, så orättvist! Jag har haft finnar i pannan i över ett år nu konstant småa och ibland kommer de upp större vid näsan och pannan och bredvud näsan liksom på kinderna men har aldrig haft på själva kinden jag har märkt at det blir värre just när jag har min mens och det ät ju föståeligt men varför ska jag dras med att ha hela tiden , jag vill också ha en slet hud!! Det är inte akne men liksom små finnar här å där å i hela panna slipper dem aldrig fast jag försöker at inte röra ansiktet jag rengör varje dag med vatten och tvål och har ansiktskrem som inte är för torr eller fet har försökt at tänja hörde det skulle hjälpa och dricka vatten men nu orkar jag inte när de endå aldrig far bort vad ska jag göra har även haft för några år sedan men hade inga als på nästan två år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
29.08.2014
Hej!
Kosmetologen Sanna ska svara på din fråga så snabbt hon hinner, förhoppningsvis redan idag på eftermiddagen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, nu vet jag ju inte om du använder någon form av hormonella preventivmedel, typ p-piller eller spiral eller liknande. Sånt kan ju inverka. Jag funderar bara över när du skriver att du inte haft något på två år och nu plötsligt, det tyder på att det har skett någon förändring av något slag. Då man ser på din ålder också så borde ju den värsta tonårsaknen vara över. Men såklart kan det komma sådär också bara utan någon rimlig förklaring, tyvärr. I samband med mensen är mycket vanligt eftersom det ju då är frågan om hormonella förändringar i kroppen. Mitt råd är nog att du tar kontakt till ditt Hvc och bokar en tid till en läkare som kan skriva ut medicin ifall det behövs. Det finns många olika sorter och de brukar ha bra effekt. Onödigt att du ska gå och lida över det där i onödan.
Låt inte detta förstöra mera nu, boka en tid redan idag. Du verkar ha bra hemvårdsrutiner men jag sätter ändå med en länk HÄR, där du kan läsa mera. (Byt ut tvålen mot en rengöringskräm eller gelee, sätt rengörande mask en gång i veckan och peeling max 2 ggr/ månad.)
Det finns ju jätte bra make-up produkter som täcker och jämnar ut bra. Pröva med en BB-creme under tex ett mineralpuder. Mineralmake-up produkter är lite mera vårdande på samma gång som de täcker och jämnar ut. Kom sen ihåg att det ska bort varje kväll med rengöringskräm ;)
Lycka till hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna