Orkar inte leva med mig själv
08.07.2014
Hej jag har tidigare haft ätstörningar men kämpade mej ur dem på egen hand i hemlighet. Har under våren mått ganska bra för att sen i början av sommaren må jätte super bra. Men nu mittiallt så vände allt och jag orkar inte med mej själv. Ser inget positivt med mig själv och jämför mej med alla andra och alltid e personen jag jämför mig med bättre. Mitt dåliga självförtroende är inget jag visar utan utanpå verkar de som att jag har världens bästa självförtroende. Jag är en perfektionist och vet att jag skulle må bättre psykiskt av att gö ner några kilo och likadant fysiskt genom att skippa all skräpmat. Men jag är rädd för att halka in på ätstörningar igen och de vill jag inte!! Så hur ska jag göra? Attrek

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Sjukskötaren Ira svarar
09.07.2014
Hej du!
Vi skickade vidare din fråga åt experten Ira, svar är på kommande!
KÄMPA vännen!!!
Stoooora kraaaamar,
från ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica
Här kommer svaret från Ira:
Hej!
Oj vilket jättejobb du har gjort i och med att du har kämpat dig ur en
ätstörning själv! Fint att du har haft bra perioder här emellan.
Problemet med att göra det hela själv, är att det är betydligt svårare
att bearbeta det som ligger bakom ätstörningen om man inte har lite
hjälp, stöd och alternativa synpunkter. Det brukar finnas en orsak
till varför man utvecklar och uppehåller en ätstörning, men orsakerna
är lika många som de insjuknade. Därför är det så jätte bra och
viktigt att få tala om det med någon professionell som kan hjälpa en
spegla händelser och se varför man drivs till ätstörningsbeteendet
eller -tankarna. När man blir medveten om det, bearbetar det, så kan
man också lära sig alternativa sätt att bemästra sin ångest och
illamående. Du nämner att du är en perfektionist, det är ett bra
exempel på något man kanske inte helt kan stryka från sin lista av
egenskaper, men man kan lära sig ett förhållningssätt enligt vilket
man inte behöver reagera genom att direkt eller indirekt skada
kroppen. Ett välmående som går inifrån ut, är något man kan
rekommendera åt alla.
Som sagt, det kunde vara riktigt bra för dig att tala om detta med
någon. Du har en mycket befogad tanke i att inte vilja banta för att
det sedan kan leda in på fel banor igen. Det är risken och absolut
inte rätt väg att gå för att nå helhetsmässigt välmående. Kämpa, du
har klarat en otroligt fin kamp redan, nu kan du ta det till nästa
stadie och lära känna dig själv ännu bättre :)
-Ira