Orolig
20.07.2014
Hej! Nu är det såhär att i alldeles i början av sommarlovet fick jag glasögon fast jag ville ha linser. Men optikern sa att man ändå måste ha åtminstone ett par glasögon. Det förstår jag. Men jag är väldigt osäker om mitt utseende har påverkats negativt eller positivt? Mina kompisar har verkligen stöttat mig och sagt att jag ser cool,häftig, ut i dem och att dom själva skulle vilja ha såna glasögon. Min familj verkar oxå tycka att jag ser bättre ut med glasögon (om dom nu inte bara säger det för att vara snälla, eller för att dom har blivit så vana med att se mig med glasögon att de tycker att mitt ansikte ser för "naket" utan glasögonen.) men jag känner mig nog ganska okej i dem också som här hemma och vid kompisar. Fast det finns bara ett problem...skolan!! Jag vill inte ha glasögonen på mig i skolan för jag är så himla osäker och tänker hela tiden typ på hur alla ska reagera OM jag skulle ha dem. För en del av mig säger att jag är snygg i dom och en annan del att det påverkar negativt på mitt utseende. Och det som suger med glasögon är att det blir så HIMLA svettigt under glasögonen på näsryggen!! Plus att jag inte längre "kan" enligt mig ha hästsvans eftersom att det ser så konstigt ut när jag har glasögon. Så därför tkr jag att linser vore ett bra alternativ för mig för då skulle jag slippa tänka om glasögonen påverkar mitt utseende negativt eller positivt och hur andra kmr att reagera på att jag har glasögon och att jag kan ha vilken frisyr som helst utan att några stora glasögon är i vägen. Så frågan var att hur ska jag göra? Ska jag skaffa linser? Transformers

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.07.2014
Hej , kära Transformers
Jag kan förstå att det känns jobbigt att fara till skolan med glasögon mittiallt. Men jag skulle tro att de flesta inte kommer att märka något eller åtm inte påpeka det. De allra flesta har så fullt upp med att oroa sig över vad folk ska tycka och tänka om dem så de hinner inte börja fundera över andra ;)
Det finns ju linser och många tycker att de trivs bättre med linser än med glasögon. Linser är ju inte super dyra i dagens läge heller så jag tycker bra du kan pröva, sen kan du lättare bestämma vilket som passar dig bättre. Sen är det ju nog också så att alltid då det sker någon förändring i ens utseende så ska det gå en tid innan man vänjer sig. Det är ju samma då man varit hos frissan om man gjort lite större förändring. Jag kan bra tänka mig att du efter några månader inte tycker att det är någon skillnad på hur du har håret. Men nu i början känns allt ovanligt och man är ju alltid den mest kritiska själv. Fast andra tycker att du passar jätte bra i dina glasögon så säger din inre röst något helt annat. Men ens egen inre röst har inte alltid rätt, ibland är det faktiskt alla de andra i ens närhet som har rätt.
Det finns ju också faktiskt folk som skaffar glasögon med "fönsterglas" bara för att de tycker det är så snyggt med glasögon och gärna vill ha fast de inte behöver.
Satsa på att skaffa linser också så bestämmer du dig sen vilka du ska använda. Det kan bra hända att du har användning av båda. I vissa situationer är det bärre med linser och i andra är det bättre med glasögon.
Håll huvudet högt och låt ingen trampa på dig!
Kramar från ungdomsinformatören Sanna