Piercingar
24.10.2013
Hejsan! jag har funderat länge på att laga en till piercing (har en näspiercing) Ställena jag skulle tänka mej skulle vara endera navel eller tungan, men om jag lagar i naveln är jag rädd det ska bli som det blev för min syster att kroppen "stöttar bort" piercingen (hon tål dock näspiercing som hon också har)så kan man veta det på förhand om ens kropp "tar emot" eller inte? för att jag skulle inte villa ha ett till fult R på magen (har ett redan från att ha tagit bort ett stort födelsemärke) och så undrar jag med tungan hur stor risk är det att den svällder upp? och hur ska man rengöra det så det inte blir inflamerat? och många har sagt man börjar läspa och det vill jag ju inte eftersom jag sjunger mycket. och tar det ont att laga och att ha den där? stör det mycket? Tack för svaren på förhand,ha de så bra :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.10.2013
Hej, vi har skickat din fråga till en av våra experter och sätter in svaret här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej, här kom ett bra svar:
Hej! Det går inte att säga i förväg om kroppen stöter bort eller inte.
Om man har normal hud och är allmänt frisk borde det inte vara några
problem. Smycket bör väljas med tanke på bästa läkningsförutsättningar.
Om du har piercing förut och den har fungerat bra rekkommenderar jag
samma material. Tungpiercing sväller normalt inte men det går inte
heller att garantera att den inte gör det, för i vissa fall sväller den.
Det brukar hjälpa att suga på isbitar för att få ner svullnaden.
Läspande eller rättare sagt svårighet med att uttala "s" och "r"
varierar och vissa märker inte av några svårigheter. Om man väljer att
pierca sig och man märker att det inte fungerar så är det vettigast att
avlägsna smycket och låta hålet växa igen. Olika ärr kan uppstå på olika
piercingställen. Att din systers navelpiercing "växte ut" betyder inte
att din behöver göra det, din kan lyckas helt utan komplikationer. Ger
mer info vid piercingtillfället och skötselvård för respektive
piercingtyp. H. Stina
Här kommer kontaktuppgifter till Stina så kan du kontakta henne direkt om du vill veta mera:
Tattoo Fashion Studio, Juthasvägen 14, finns i Nykarleby mellan Juthbacka o sportplan. Står till tjänst med tatueringar,piercingar(traditionella),akupunkturbehandlingar, tuinamassage, reiki med mera. Nås per tel 050-5663435 eller stina@tattoofashionstudio.com