Pormaskar
15.08.2014
Jag har problem med pormaskar (såna svarta prickar) på näsa, haka och på kinderna nära näsan. Det är inte farligt mycket, men jag mår ändå lite dåligt över dem och tycker dom är äckliga. Vad kan jag göra hemma för att motverka och eliminera pormaskarna? (Har redan provat såna peel-off grejer, dom funkade hyfsat) Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
20.08.2014
Hej Liten!
Kosmetologen Sanna ska ta itu med din fråga imrogon (upptagen idag), om det är okej med dig att vänta lite till? :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan,
Det är trist med pormaskar :( Nu vet jag ju inte om du redan gör allt detta men om du inte redan läst och redan använder rengöringskräm/ -gelee, ansiktsvatten fuktkräm mm så läs mera HÄR, om hur man borde sköta sin hud. Det allra viktigaste är att du regör huden varje kväll med en rengöringskräm eller -gelee. Torka sen med ansiktsvatten och sätt fuktkräm på. Det står mera på infosidorna jag länkade till här ovanför. Sen är det viktigt att dricka tillräckligt med vatten, ungefär 1 l per dag är passligt. Det ska inte vara saft eller kaffe utan riktigt vanligt vatten. Vissa menar att det inverkar vad man äter. Alltså pizza, grillmat, chips mm kan göra att huden blir ännu fetare. Man måste ju nångång få äta sånt men inte varje dag eller så många gånger i veckan. Frisk luft och motion gör också sitt till för att huden ska bli bättre. Peeling 1-2 ggr/ månad är bra för då slipas det översta av pormasken bort, huden regörs lite djupare än bara med regöringskräm. Men gör inte peeling för ofta för då blir huden tjock och grov istället för mjuk och smidig. En regörande mask 1 gång i veckan brukar också kunna hjälpa, det ska vara en lermask som är rengörande. Var noga med att inte fuska, för om man hoppar över flera veckor mellan varven så ser man inget resultat, det SKA vara en gång i veckan för att ha någon effekt.
För att komma bra igång med allt detta kan det vara bra att gå en gång på hudrengöring hos en kosmetolog. Då får du huden ordentligt rengjord och kan börja från "rent bord" så att säga ;)
Hör av dig igen om du vill veta mera!
Hälsar kosmetologen och ungdosminformatören Sanna