Skägg
22.01.2015
Hej!
Jag vet inte vad jag ska börja göra. Mitt i allt fick jag ett svart hårstå på hakan som blev långt och jag knyckte bort det ca 4 gånger och så försvann det. Nu har jag även fått fjun på sidan av mungiporna som är rätt mörka och jag vet inte om jag inbillar mig eller inte men tycker det börjar bli värre. Vad ska man göra åt en sådan här sak? Detta är ju inte normalt. Jag mår så dåligt över det och kan inte sluta tänka på att jag känner mig som en hårig karl.
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.01.2015
Hej på dig!
Du kan vara helt lugn! Det är mycket vanligt att kvinnor också får märkbara hårstrån i ansiktet. Fjunen vid mungiporna har alla mer eller mindre och vi har ju hår överallt på kroppen. Jag tror att det nog bara är du som reagerar på de små fjunen som du har vid mungiporna och att du fokuserar mycket på dem så att det verkar som att de syns mer än vad de egentligen gör. Det är ju oftast så om man börjar fokusera på något man inte tycker om på sig själv så tänker man att det syns jättebra och att alla ser det. Men så är det ju inte!
Hårväxt syns bättre på en person med mörkare pigment än en person med ljust pigment. Ibland kan hårstråna bero på att man har hormonell obalans men då har man mycket hårväxt och hårstråna är mörkare och grövre. Det finns alternativ till hårborttagning, du kan som du själv skrev ta bort hårstrået med pincett. Om håret växer in i ett födelsemärke skall du klippa av håret istället för att rycka ut det eftersom födelsemärket kan förändras av att man rycker bort hårstrået. Det finns olika alternativ för hårborttagning i ansiktet bla. epilering där hela håret ända ner till roten tas bort eller vaxning. Dessa behandlingar utförs av en kosmetolog som också kan rådgöra vilken metod som skulle passa bäst. Det absolut sämsta och som man skall undvika är att börja raka hårväxten i ansiktet som kvinna, det gör att man stimulerar hårväxten och hårstråna blir mörkare och grövre samt att du blir tvungen att börja raka dig ofta.
Om du känner att du vill ha mer info och att du vill pröva på någon typ av hårborttagning skulle jag råda dig att ta kontakt med en kosmetolog som kan se vilken typ av behandling som skulle passa.
Lycka till och kom ihåg att du är inte ensam att ha hår i ansiktet!
Kram Praktikanten Sabina och Kosmetolog/Ungdomsinformatören Sanna