Spegel/kamera ?
31.12.2014
Hellu jag undrar varför jag blir så ful på bild, medans i spegeln ser jag helt okej ut och på film/inspelning så ser jag också helt okej ut nästan söt? Och på bild ser min näsa jätte platt ut medans i spegeln ser den 'normal' ut, vrf är det så?! Förrvirrad??!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej Förvirrad??!
Ja du, precis det undrar jag också! Jag ser heller aldrig bra ut på bild - tycker jag själv i alla fall - men kan nog ha "bra dagar" i både spegeln och på film. Kanske en av livets orättvisor? Det finns ju nog det här uttrycket "att vara fotogenisk" (fotogenique), vilket betyder att se bra ut på fotografi, och som brukar användas ungefär som om det vore en egenskap man antingen föds med eller så inte. Typ att vissa nu bara ser bra ut på foto och andra inte. Jag vet ärligt talat inte om jag tror på det där, men har hört tex modefotografer påstå i sten att det här är sanning. Jag har hört någon annanstans att vi faktiskt inte är som vackrast varendaste sekund, utan när vi ser på oss själva (eller någon annan) live eller massor av ögonblicksbilder i sekunden, som på film, så sorterar hjärnan automatiskt det så att det blir hur vi ser ut på det hela taget. När vi fotas, så är det ju helt upp till ögonblicket hur vi blir, om det blir en fördelaktig ögonblicksbild av oss eller inte. Därför tar ju också professionella fotografer massor av bilder i en massa vinklar istället för bara en eller två bilder.
Sedan finns det såklart en massa tips på hur man ska se bra ut på foto. Mycket hänger naturligtvis på belysning och vinklar, filter och bakgrundsfärger. Du vet exempelvis det här med att vi passar bättre i en del färger än i andra, tex när det gäller kläder och hår? Nå, klart att bakgrundsfärgerna på bilden då påverkar hur vi ser ut på foto, om den hjälper eller stjälper. Så proffsfotografer kan ställa in och manipulera de här påverkande faktorerna på ett helt annat sätt än vi vanliga dödliga kan. Men de här grejerna kan man såklart lära sig - så börja med att surfa runt och läs på om hur man tar bra porträttfotografier. Sedan kan du ju också surfa på hur man ska ta bra selfies. Jag gissar att det finns femitelva bloggar och sajter som beskriver precis hur du ska hålla hakan för att vara till din fördel på bild osv, så bara att plugga på. Och sedan öva, öva och öva.
Men sist och slutligen kanske det hänger på den egna självbilden och självförtroendet? Tex tycker jag att min syster alltid blir bra på bild - men det tycker hon inte alls själv. Så "skönheten ligger i betraktarens ögon" och "smaken är som baken - delad" stämmer säkert ändå mest när det gäller att avgöra om man själv tycker att man är lyckad på ett visst foto eller inte :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott