Svankrygg
10.03.2015
Hej Decibel! Behöver snabbt svar, är väldigt orolig!
Idag, när jag stod framför spegeln och tittade på mig själv i profil, la jag märke till att min rygg svankar väldigt mycket. Alltså nästan onormalt mycket. Nä jag står mot väggen, med fötterna ca 30 cm ifrån, och har rumpan, skulderbladen och bakhuvudet mot väggen kan jag få in båda mina armar mellan ryggen och väggen!!! Och ju mer jag tänker på det, desto fulare ser min hållning ut. Ju mer jag sträcker på mig desto mer svankar jag. Vad ska jag göra??? Finns det något sätt som man kan räta ut svanken på, göra så att den försvinner lite? Kan man göra det verkligen? Snälla säg att man kan, jag står inte ut med att ha det så här! Och jag som dansar och allt, jag behöver se elegant ut! Finns det något sätt att faktiskt förbättra hållningen? lllll

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.03.2015
Hej IIIII!
Nu är ju det här en ungdomsportal i Finland och jag vet mera om hur barn och unga följs upp i Finland i hälsovårdssystemet. Här följer vi regelbundet med hur barn och ungdomars ryggar växer både hos hälsovårdare och läkare samt vid behov fysioterapeut. Jag hoppas att också din rygg är uppföljd under din uppväxttid. Ifall också Sverige följer upp ryggar på det här sättet och ingen har anmärkt något så är nog din rygg och svank inom normala gränser. Men, ifall systemet är annorlunda i Sverige kan det nog vara en god idë att kontakta vårdcentralen för att få visa upp ryggen och svanken. Ifall det behövs hjälper de dej vidare med fysioterapeut enligt det du behöver.
På basen av det du berättar är det väldigt svårt att avgöra hur mycket du svankar. Ifall du har klenare/spinkigare armar kan det vara fullt möjligt att du kan hålla armarna mellan ryggen och väggen som du beskriver.
Med vänlig hälsning,    Annika       barnmorska - hälsovårdare