Svankrygg (2)
13.03.2015
Hej! Tack för svaret på min fråga om svankrygg, men jag blev inte särskilt mycket klokare. Det jag efterlyser är övningar (om sådana finns) så att jag kan minska svanken, inte råd om att gå till vårdcentralen. Och ja, jag har en tydlig svank och inte överdrivet smala armar. När jag har ryggsäck på mig ligger inte den utmed ryggen utan det blir ett mellanrum mellan min rygg och ryggsäcken nedanför skuldrorna. Det måste väl ändå finnas någonting man kan göra oavsett grad av svank för att minska den?
Skulle någon annan kunna svara på min fråga?
Annars vill jag ge er alla på Decibel stort med beröm, ni har hjälpt mig massor under en lång tid med olika saker :) lllll

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej igen IIIII! Roligt att du hör av dej igen. Och tack för berömmet! :)
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej tillräckligt bra. En fysioterapeut behöver se din rygg, mäta och kolla funktionsgraden. På basen av de undersökningarna kan fysioterapeuten ge dej personliga övningar som är bra för din rygg. Allmängiltiga övningar för ryggen kan i värsta fall göra mera skada än nytta.
Vänd dej till din vårdcentral och få tid till en fysioterapeut. Eftersom det här är en ungdomsportal för ungdomar i Finland vet jag inte om du behöver remiss av läkare för att gå till en fysioterapeut i Sverige eller om du direkt kan få en tid till fysioterapeuten. Vårdcentralen lotsar dej vidare enligt behov.
Lycka till!  Med vänlig hälsning,  Annika   hälsovårdare - barnmorska