svettigt värre
18.11.2013
Hej, jag har under senaste veckorna svettats ngt otroligt mycket, de e pinsamt o jobbigt, detta e bara under mina armar, ja undrar vad detta beror på? Ja har hört att det finns en övergångsålder även vid 20år, stämmer det? Känns som ja e i klimakteriet eller ngt asjobbigt! irre

Ungdomsinformatören Lena svarar
26.11.2013
Hej Irre!
Förlåt att du fått vänta på svar, men det är rusning med frågor här just nu! Men nu ska vi sätta igång med din fråga!
Vi förstår dig bra på att du tycker att det är jobbigt att svettas! :( Vi har nog inte hört något om en "övergångsålder" vid 20 års åldern, visst kan det hända att hormonverksamheten är lite dröjd och "ändringarna" som oftast sker vid tonåren skulle komma först när man är 20 år, det är ju ändå inte så långt från puberteten.
Men vi utgår nog att det är något annat som ligger bakom svettandet och det viktigaste skulle vara att komma på vad svettningen beror på. Utan att veta desto mera på basen av din fråga ska vi nu komma med några förslag, eftersom det kan finnas flera orsaker till att du plötsligt börjat svettas mera:
Har du upplevt mycket stress på sistone? Ibland kan det hända att kroppen reagerar på de konstigaste sätten till stress, i ditt fall kan det kanske vara svettning. Eller har du börjat med något nytt preventivmedel på sistone, tex p-piller? Kanske du har fått något annat medicin som du just börjat ta? Ökad svettning kan ibland också bero på medicinska orsaker, vanligast är sköldkörtelrubbningar. Och därmed är också hormonnivån en orsak som kan påverka och öka svettningen.
Hur är det med dina hygienprodukter då? har du bytt deodorant på sistone? Kanske den du nu har inte är lika bra som den förra. Det kan ju också hända att du börjat använda tjockare tröjor och varmare kläder så här när det blir kallare och din kropp tycker det är lite "för varmt" och försöker hålla temperaturen jämn genom att svettas mera.
Det första du ska se till är att du tvättar dina armhålor varje dag, byter tröja, att du håller bort håret i armhålorna och att du använder bra deodorant. Försök också att använda lätta kläder av naturliga materialer. Om det inte hjälper kan du också pröva på att köpa deodorant på apoteket (receptfritt), tex Absolut torr eller Triple dry brukar rekommenderas. Tex Absolut torr används så att den stryks på på kvällen och sedan tvättas bort på morgonen. Du kan dessutom använda "vanligt" deodorant normalt. Absolut torr borde förhindra svett effektivt.
Om inte svettandet avtar tycker vi att du ska ta konktakt med en läkare och förklara saken åt honom/henne. Då kanske de kollar tex dina hormonella nivåer och sköldkörtelns funktion. Men prova på "hemmaknepen" först, vi tror nog att de kommer att funka! :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av kosmetologens och hälsovårdarnas tidigare svar på svettning)