Tandställning
17.09.2023
Hej, min nedre framtand sitter ganska långt bak och jag hatar hur det ser ut. Jag frågade tandläkaren ifall man kunde få tandställning fastän de aldrig sagt något om det men han sa bara att den var 2mm för ”rak” för att få tandställning och så länge det inte tar sjukt så går det inte att få. Det kostar ju dessutom en massa pengar att skaffa tandställning via en privatläkare så mina föräldrar skulle inte gå med på det, men jag hatar verkligen tanden så mycket, finns det något annat sätt att få tandställning på som inte kostar flera tusen? Snedtand
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.09.2023
Hej!
Jag förstår att det är jobbigt när man känner osäkerhet över något som man vet att skulle gå lätt att fixa men den ekonomiska biten kommer emot. I en perfekt värld skulle tandställning vara tillgängligt för alla som vill ha. Men tyvärr är det bara människor med verkliga tandproblem som får tandställning om man inte vill gå privat och betala för det. Orsaken till det här är att det räknas som ett sorts kosmetiskt ingrepp (något man gör för sitt utseende och inte för sin hälsa). Man kan på samma sätt inte heller gå till en kirurg på sjukhuset och be om att få sin näsa fixad. Om det inte är något fel på näsan så behöver den inte åtgärdas och detsamma gäller tänder och tandvård.
Det enda du kan göra i nuläget är att börja spara pengar. Kanske kan du be dina föräldrar att bidra lite till din sparkassa också. Ifall du känner att din tand verkligen förstör för dig finns det tyvärr inget annat att göra än att spara till att gå privat. Om du börjar märka av problem med tanden eller om du vill förebygga eventuella framtida problem kan du ta upp det med din tandläkare och kolla ifall han ändrat sin åsikt gällande ditt behov av tandställning.
Med det sagt vill jag vara tydlig med att tänder ska vara lite personliga. Alla människor ser olika ut och detsamma gäller våra tänder. Det är meningen att det ska vara så. Om tänderna inte skapar smärta eller fysiska problem kan du lita på att dom är just precis så som dom ska vara. Personliga och unika just för dig. Nuförtiden blir vi nästan bombaderade med bilder på människor med ”perfekta”, raka, vita tänder. Detta, om något är INTE särskilt normalt! De allra flesta människor har åtminstone en sned tand eller två och nästan ingen har naturligt kritvita tänder.
Personligen ser jag människors tänder som en del av det som gör just dom unika. Sneda tänder eller tänder som sitter längre bak eller fram är inte något fult eller något som borde fixas utan det är en del av vårt egna personliga utseende och något som skiljer oss från andra. Om man kan hitta ett sätt att ”äga” dom sakerna som gör just ens egna utseende speciellt och bära dom med stolthet och självförtroende kommer man efter ett tag märka att dom inte längre stör en så mycket. Man kanske till och med börjar uppskatta dom sakerna som man tidigare kände osäkerhet över.
Det absolut vackraste en människa kan ha är ett gott självförtroende. Om man jobbar med sig själv och sin egen självbild är det något som strålar ut till andra och då spelar det ingen roll hur man ser ut. Det är såklart lättare sagt än gjort och jag kan absolut förstå att det inte går bara så där att bli okej med saker man känner osäkerhet över. Det kräver jobb och det är inte alltid så lätt. Men jag hoppas att du kan försöka se förbi den här tanden och i alla fall inte låta den stå i vägen för ditt välmående. Vi har alla osäkerheter och det är helt mänskligt att inte vara nöjd med precis allt på sin kropp. Det är knappast någon människa som älskar precis allt med sig själv och sitt utseende. Det är naturligt och helt okej men man kan åtminstone försöka sluta fred med sina osäkerheter så att dom inte förstör den egna självbilden och det egna självförtroendet.
Jag förstår att det här kanske inte var svaret som du önskade få men jag tror ändå att det är viktigt att prata om självförtroende och självkänsla när det kommer till såna här frågor och jag hoppas att du känner att du i alla fall fick ut något ur mitt svar som du kan ta med dig eller fundera på.
Kram,
Rosanna