Tandställning
21.10.2013
Hej! Jag har velat ha tandatällning men får inte det av kommunens tandläkare i allafall. De säger att mina problem inte är "tillräckligt stora" . Mina framtänder är sneda och tänderna som är bredvid framtänderna har tryckts bakåt. Jag har också sk. Huggtänder. Jag har alltif haft jättemycket ångest över mina tänder och känner att jag inte kan le med tänderna utan att de ser förjävlit ut :( aå nu har jag tänkt ta tag i saken, och gå till privattandläkare. Man har ju endå sina tänder hela livet. Lönar det sig? Hur mycket kostar det ungefär? Hur länge måste man ha ställningen om man inte har så jättestora fel? Pepsodentsmile

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej, vi ska kolla upp saken med en av våra tandexperter. Svaret kommer här under så fort vi får det.
mvh Ungdomsinformatören Sanna
Hej, tyvärr fick vi inte tag på så mycket information om vad det kostar och om man kan göra tandställningar privat. Men åtm fick vi nu ett namn på en som ev gör sånt, det skulle ju gå att du försöker kontakta honom och bokar tid för en kontroll iaf, så kan han bestämma sen om det skulle behövas en tandreglering eller inte.
Nåjaa, nu har jag ringt till Oral hammaslääkärit i Vasa, du hittar deras hemsida HÄR
Jag fick svaret att det är mycket dyrt att gå privat och få tandställning. Bara konslutationen kostar 180,- och då är det bortdraget FPA:s del. Det är svårt att säga vad det rör sig om för summor, du borde nästan boka tid till Matias Grön för en konsultation. Men antagligen rör set sig om tusentals euro. Ibland kan han ge remiss till en kommunal tandläkare men det är ju inte säkert.
Inte sååå jätte uppmuntrande men det här fick jag fram.
Mvh Ungdomsinformatören Sanna