Tandställning?
28.01.2015
Hej!
Jag har börjat fundera på det här med tandställning eftersom jag är väldigt irriterad på hur mina tänder ser ut för tillfället.
Jag har haft väldigt otur med mina tänder. När jag gick i fyran blev jag tvungen att dra ut fyra framtänder vilket ledde till att jag bara hade två framtänder kvar. (Ja, som en kanin ) Allt på grund av att jag saknar de två framtänder som ska sitta bredvid hörntänderna. Det är ett släktfel. Både min mormor och mamma saknar 2 framtänder (som mig), och min moster och lillebror saknar 1 framtand.
För ett år sedan slutade jag använda "gummitandställning" som jag hade i under natten och det är den enda tandställning jag haft. Hade den p.g.a bettfel. För att jag haft tandställningen är mina tänder raka, och tänderna på underkäken är verkligen perfekta, MEN...
Eftersom jag saknar två framtänder på övre käken är tänderna där glesa. Mina hörntänder är ganska spetsiga så det ser konstigt ut tycker jag. Dessutom har jag en glugg mellan framtänderna, vilket stör mig även om den inte är så stor.
För ungefär två eller tre år sedan sa tandläkaren att de skulle slipa ner och fylla i hörntänderna så att det mer liknar en framtand. (Men tandläkaren som sa det jobbar inte längre där.) Jag var dit nyligen och då fokuserade de bara på bettet. De sa att jag inte behövde komma dit längre, för bettet är fixat. Jag frågade då om man kan dra igen gluggar. Hon sa nej, inte här, det måste man göra privat. Jag frågade var och hon nämnde någonting om att det finns i Rewellcenter, Vasa.
Har velat fixa mina tänder jätte länge nu. Jag trodde att tandläkaren skulle fixa dem åt mig, men nu sitter jag här och drömmer om normala tänder och de har inte gjort det. Jag måste ta initiativet själv nu, men jag vet inte vart jag ska ringa!
Jag vet att många inte vill ha räls, även om tandläkaren erbjuder en. Jag förstår dem, det är jätte fult. Men för mig känns det nästan som om jag inte bryr mig om vad de sätter i munnen på mig så länge det blir bra i slutändan. Förut brydde jag mig inte så mycket (som jag sa trodde jag tandläkaren skulle fixa det) men nu har jag börjat inse att de är de ända tänder jag får i livet och jag vill inte gå omkring med dessa hela livet. Jag borstar dem noga morgon och kväll och har aldrig behövt lappa någon tand. Mina tänder är vita... med gluggar här och där
Okej, så nu undrar jag:
*1 Vart ska man vända sig om man vill dra ihop gluggar?
*2 Är "räls" det enda valet?
*3 Kan man lägga rälsen på insidan av tänderna? (Okej, jag vet att det går, men har hört att det måste vara en specialiserad tandläkare är det sant?)
*3 Jag har hört att det finns ett antal andra möjligheter som t.ex. "invisalign." men alltså... såna grejer har väl inte "vanliga" tandläkare?
*4 Är det jätte dyrt med tandreglering privat? (I vilken prisklass? säg inte att det är dyrt/billigt, för det säger mig ingenting är det 5000+ eller 5000-?)
*5 Kan man slipa och fylla i tänder? (jag menar så att de ser ut som framtänder) + är det dyrt?
Är jätte tacksam för svar!
Hälsningar Lisa Lisa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej!
Lite kul med det där med saknade tänder, för jag har också bort en brödtand (första kindtanden framifrån i nedre käken) och har hört att det är ärftligt, men vet inte om att jag skulle ha andra släktingar som saknar tänder. Jag går nog omkring med en glugg i tandraden, men den syns inte när jag ler, så jag har aldrig brytt mig. Men där satt en mjölktand tidigare, som togs bort när jag var typ 24, och då var jag ju vuxen och hålet "växte inte igen" genom att de andra tänderna flyttade sig längre. Du har ju ännu en bra chans att tandavstånden ska jämna ut sig lite mer ännu, eftersom du troligen växer ännu.
Men såklart är det en tandläkare, en specialist, som ska svara på alla dina frågor. Även om vi hade en egen ortodont i expertpanelen antar vi att hen bara skulle be om att få se din mun istället.
Stället i Rewell, som din kommunala tandläkare talade om, är säkert Oral Hammaslääkärit, Vasa, http://www.oral.fi/sv/Enheter/tandlakare-Vasa/. Så mitt förslag är nu att du skickar samma frågor som du skrev åt oss som mejl till dem där (kanske till ortodonten Matias Grön?). Eller helt sonika ringer och bokar tid. Det är garanterat värt att sätta lite pengar  - och kanske mer än så - på sitt leende, så ta åtminstone reda på dina möjligheter nu ännu medan du växer. Det kan till och med hända att du kan få någon del av kostnaderna ersatta från FPA - kolla upp! Men för att få veta det behöver du säkert en utredning av specialisten, som förövrigt också kan skicka efter din journal från kommunen så att de får se bakåt hur dina tänder utvecklats och vad som gjorts.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
(PS, lustig översättning på ortodontens kontaktuppgifter annars, han serveras tydligen istället för palvelee :D )