Torr näsa
29.01.2015
Min näsa är väldigt torr. Dessutom flagnar huden och det är väldigt jobbigt för jag tycker det syns så mycket.
Jag tvättar ansiktet dagligen, använder ansiktsvatten och skrubb mot pormaskar några dar i veckan. Smörjer alltid in mig efteråt.
Hur ska jag få huden återfuktad och slät igen. Den har inte alltid varit såhär, kan det ha med vintern att gör? Niino
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
03.02.2015
Hej!
Kosmetologen Sanna ska svara på din fråga så fort hon hinner :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Niino!
Man kan ha perioder i livet då huden är mera torr eller mera fet. Huden behöver fukt för att må bra och man skall också komma ihåg att inte bara använda vatten då man rengör sitt ansikte. Du skriver att du använder peeling några gånger i veckan och det skulle jag rekommendera att du endast skulle göra 2 ggr i månaden. Om du har en peeling som är grov så ska du vara försiktig och kanske byta till en som är mjukare. Det är också viktigt att du peelar försiktigt för huden i ansiktet är känsligt och kan lätt bli irriterad. Om man peelar huden ofta kan det också bli att man får torr hud, men bra att du alltid har använt cremé efteråt.
Att kyla och torr luft torkar ut vår hud är nog också en faktor, så det kan nog vara en av orsakerna att du har torr näsa. Det är viktigt att man också tänker på vad man äter och vilka hudvårdsprodukter man använder, samt rökning kan ge torr hy. Jag skulle rekommendera dig att ha hudvårdsprodukter som återfuktar huden och komma ihåg att använda en bra creme. Peela 1-2 ggr per månad och använd då en mild peeling. Det finns också olika serum som man kan använda för att ge mer fukt åt huden. Sen kan du också gå till en kosmetolog och hon kan ge dej personlig rådgivning om vilka produkter som passar för dig.
Det är helt säkert en reaktion på vinterkölden. Det kan ju bli närmare 50 graders temperaturskillnader mellan inom och utomhus luften. Dessutom är det torr varm luft inomhus och kallt och blåsigt ute. Det är viktigt att skydda sin hud på vintern. Man kommer lättare ihåg att skydda sig på sommaren så man inte ska bränna sig. Men det är minst lika viktigt att skydda på vintern mot kölden. Make-up, alltså puder, founation osv är ett bra skydd. Men också en vattenfri creme att sätta på minst en halv timme innan man går ut. Klövervaselin, Dermosils lavendelkräm, är bra exempel på såna krämer. Man sätter mest på näsan och kinderna när man ska vara ute lite mera. Tex skida, skrinna eller pulka i flera timmar. En riktigt fuktgivande creme mask (som inte stelnar) kunde kanske också hjälpa. Sen finns det olika ansiktsoljor som tex jojobaolja och morotsolja som är mycket effektivt att sätta under sin vanliga fuktcreme då huden känns torr och behöver få lite extra fukt och vård.
Lycka till och hoppas det ordnar sig med din näsa! :)
Hälsar Socionom praktikanten Sabina som studerat till Kosmetolog och kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna