träna
17.02.2015
Hej jag är en tjej som är 162cm lång och väger 47-48 kg, jag har en kille som börjat träna. Själv tränar jag inte så mycke men nu när han börjat träna känner jag att jag också måste för annars kommer jag få så dåligt självförtroende på sommaren. Finns det någon träning som ger snabba resultat vill hällst träna arm muskler, mage- och ryggmuskler men undrar om det finns något bra,gillar inte att vara på gym. Men när man cyklar tränar det magmuskler och ryggmuskler? Eller är det bara ben och rumpmusklerna? anonym
Storasyster Lena svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.02.2015
Hejsan, en av våra PT experter kommer att svara på din fråga. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Vi ska påminna vår expert! Hoppas vi har ett svar imorgon.
Hej!
Roligt att höra att du funderar på att börja träna! Träning är en av de mest givande sakerna som finns och det påverkar kroppen positivt både fysiskt och psykiskt OM man hittar en träningsform som man själv gillar och orkar hålla på med. Om du börjar med något bara för att någon annan gör det och håller på med något bara för att du ”måste”, kommer du för det första inte tycka att det är roligt och för det andra inte orka hålla på med det. Därför tycker jag att du skippar allt som har med gymmet att göra – om du inte gillar det finns det massor av andra grejer och träningsformer du kan testa. Du har säkert något som du ens lite är intresserad av? Go for it!
Tyvärr finns det inga snabba genvägar till en muskulös kropp – visst, vissa har lättare än andra att få synliga resultat men det krävs nog en hel del jobb för det också. För att få vältränade arm-, mag- och ryggmuskler utan att gå på gym kan du börja tex med simning eller någon kampsport, om du är intresserad av sånt. Så finns det ju också vissa pass på gymmet, tex BodyCombat, som är en blandning av olika kampsporter och boxning – kanske det är något du kunde prova? Cykling är nog mest för nedre kroppen och musklerna i benen, inte övrekroppen (men bra träning hursomhelst!).
Även om du inte är intresserad av att gå på gym, kan du kanske ändå testa på att göra muskelkonditionsövningar hemma? Man behöver inga redskap, det räcker med den egna vikten. Prova tex på armhävningar (bra övning för hela kroppen, speciellt armarna och rygg- och magmusklerna!) och olika slags plank-övningar (googla) som också tränar hela kroppen. Kom ändå ihåg att också jobba på benmusklerna (tex. knäböj etc) även om du skulle vilja fokusera resultaten på annat håll. Det finns massor av bra träningsprogram med muskelkonditionsövningar som du kan hitta på nätet.
Men kom ihåg att du inte heller behöver börja träna bara för att din kille eller någon annan gör det – du väljer själv vad du vill hålla på med. För vikten behöver du inte vara orolig, du är helt inom normal vikt enligt tabellerna (som dock inte är helt pålitliga eftersom de inte tar i beaktan tex hur mycket muskler du har – musklerna väger ju mer än fett) och behöver definitivt inte gå ner i vikt! Om du rör på dig lite annars, tex några gånger i veckan på skolgympan och tex cyklar till skolan och håller på med annan vardagsmotion och om du tycker att du orkar och mår bra, behöver du inte börja träna bara för att träning nu är ”inne”.
När det gäller självförtroendet (självkänsla) är det du själv som bestämmer över det. Det är bara du som kan jobba på din egen självkänsla och samtidigt är det också du själv som värst kan hacka ner på det. Om du bestämt dig att du inte duger kommer du säkert också att känna dig illa till mods och sämre än andra. Så även om det kan kännas svårt ska du försöka vara snäll mot dig själv och försöka tycka om dig mera sådan som du är. För faktum är att du är fin precis som du är! Du kan börja med att klicka dig fram till Decibels sidor om Självförtroende och självkänsla - där hittar du knep och tips som du kan prova för att få en bättre självkänsla (det är alltid bra att jobba på sitt självförtroende/självkänsla, även om man tycker att man inte skulle behöva det).
Ta hand om dig och lycka till med träningen!
Hälsar storasystern Lena