Träning och proteinpulver
21.10.2013
Hej där!
Mina jämnåriga kompisar är till gymmet 2-3 gånger i veckan och har varit det nu i 2 års tid. Men nu på sistone har de också börjat använda olika proteinpulver; Whey-pulver, kreatin osv. De har flera gånger försökt få med mig till gymmet, men jag föredrar att träna andra saker, som t.ex. kondition genom att länka och göra andra diverse saker. Jag har på sistone övervägt att åka med till gymmet men ännu inte "vågat" mig dit, och orsaken är att jag har någon slags ogrundad uppfattning om att det kan vara farligt för hälsan? Har nämligen hört det, att man inte ska vara på gymmet allt för ofta i ung ålder för att det tär på skelettet(?). Så min fråga är: Är det "farligt" att vara till gymmet i min ålder (alltså flera gånger i veckan då), och är det egentligen nödvändigt att äta olika proteinpulver före/efter träningen (och kan de vara farliga)? Anti-gymmaren

Ungdomsinformatören André svarar
23.10.2013
Hallå där!
Sättet du tänker på är inte alls konstigt. Det har länge ansetts skadligt för barn och unga att styrketräna. Under 1980-talet förespråkade man flitigt det som du också har hört, alltså att skelettet måste vara färdigutvecklat innan man börjar gå på gym. Det skulle dock betyda att människan vore klar att styrketräna ungefär vid 20-års ålder. Under de senaste åren har man ändrat sig inom det här området. Istället ser man styrketräning som någonting positivt, som stärker våra muskler och förbättrar våra rörelser. Skulle dock inte sätta ett barn på gymmet, men en 15-åring kan nog börja styrketräna. Fast vissa saker ska man ju absolut tänka på då man sätter i gång.
Då man börjar gå på gym lönar det sig att gå ut lugnt. Lyft inte maxvikter direkt utan börja med att lära kroppen övningarna. Då är det också viktigt att du gör alla övningar rätt. Ta därför små vikter till en början, så du kan korrigera eventuella fel du gör då du lyfter. Variera din träning. Du behöver ju inte lämna löpningen för att totalt övergå till gymmet. En kombination av konditions- och gymträning är vad jag skulle rekommendera. Då håller du flåset uppe, samtidigt som du får mera kraft i kroppen. Du får lite av allt helt enkelt.
Sedan till din fråga om kosttillskott. Tror personligen inte att du är i behov av dessa om du verkligen inte satsar på att bygga muskler i snabb takt. Men är de då farliga? Svenska livsmedelsverket skriver på sin sida att det inte finns tillräckligt med information om kreatintillskott för att avgöra om det är direkt skadligt. Man misstänker dock att ämnet KAN skada njurarna och därför rekommenderas personer med nedsatt njurfunktion undvika kreatintillskott. Kreatin i sig är inte farligt. Det får vi oss då vi äter fisk och kött. Däremot ifrågasätter man kosttillskottet. EU har fastslagit att upp till 3 gram per dag är garanterat riskfri dos. Den dosen får vi i oss med normal kost.
Så till det evigt uttjatade proteinpulvret. Gällande det får du säkert gå 1000 debatter utan att komma fram till ett säkert resultat ;) Det som med säkerhet kan sägas är att proteinpulvret kan ersätta en del kost (i form av kött, fisk, ägg o.s.v.). Enligt experterna är det ändå främst toppidrottare som verkligen behöver tillskottet. Vi vanliga dödliga får i oss exakt samma sak i lämpliga doser genom vanlig varierad kost. Ibland kan det förstås vara lämpligt att ta pulvret, t.ex. om man inte hinner äta efter ett träningspass. Däremot skulle åtmintone inte jag säga att proteinpulver är skadligt för kroppen. Pulvret utvinns ur vassle, som är en produkt som separeras då man gör ost. Det är såldes inget hokus-pokus i pulvret, utan det härstammar från naturliga råvaror. Frågan gäller därmed i första hand: Behöver jag tillskottet eller klarar jag mig utan?
Med vänliga hälsningar,
Ungdomsinformatören André