Varför smink?
27.01.2014
Har funderat ganska mycket på det här. Varför ska så gott som alla flickor sminka sig? Är de så fula att de behöver spackla sig hela tiden? Nånej, det är de ju inte. Faktiskt inte. Skulle gärna se mer osminkade flickor, för jag tycker de oftast är vackrare så än sminkade. Personligen tycker jag det är grymt fult med "målade" ögon, dvs att de smällt dit en massa svart färg både runt ögonen och på ögonfransarna. Så finns det dehär som säger att de bara sminkar sig så de ser "naturliga" ut. Det är ju fejkat, för de är ju visst sminkade och nog märks det ju också... Vad är det som är som gör att varenda flicka måste sminka sig - och hur är det möjligt att vi pojkar är så perfekta att vi kan gå som vi är och ingen tycker det är konstigt?
Nå, det är väl grupptrycket som gör att alla flickor sminkar sig. Kanhända blir man mobbad/känner sig sämre om man inte sminkar sig. Ett allmänt tankesätt är väl att personen i fråga då "inte brytt sig om sitt utseende" om hon tillåter sin hud vara lite rödskiftande i fejsset istället för att pudra det bort.
Jag blir faktiskt lite besviken då min flickvän sminkar/sminkat sig. Är hon inte nöjd med hur hon ser ut då, för jag tycker hon är mycket snyggare osminkad (inte "naturligt sminkad") än sminkad. Vi har också pratat en hel del kring det här med smink med henne. Hon säger att hon sminkar sig för att känna ett bättre självförtroende då hon är ut bland folk.
Har frågat varför hon nångång lägger mascara, kajal eller eyeliner i ögonen (något jag tycker är fult). Man lär väl göra det för att framhäva ögonen, att blicken dras till ögonen. Men genast då jag ser en mänska med mejkade ögon får jag mer negativa tankar om personen istället för att det skulle ge ett bättre första intryck. Och varför måste flickor ha sina ögonfransar och se längre ut än vad de är? De flesta har ändå till naturen passligt långa och synliga ögonfransar, t.ex. är jag själv mycket nöjd med mina svarta ögonfransar och inte heller som flicka skulle jag tycka att de är för korta eller osynliga, jag tycker mina ögon är vackra. Och varför kan inte flickor tycka så om sina egna ögon?
Lika med ögonbrynen, hade aldrig förr hört om att flickor noppar sina ögonbryn. Hur kan flickors ögonbryn vara så mycket buskigare, för mörka och fulare än vad mina, och andra pojkars ögonbryn, är?
Och varför är det nödvändigt att pudra ansiktet? Liksom vem bryr sig om inte färgen i hela ansiktet är helt jämn? Och lite röda kinder är ju nätt.
Såvitt jag förstår är det grupptrycket som gör att flickor börjar sminka sig. Svagheten att inte våga vara sitt naturliga jag så vacker som man är leder till att man börjar spackla sig.
Eller vad tycker ni, varför är det så svårt för flickor att inte sminka sig? Eller måste man sminka sig, vad jag läste här på decibel så ger ni nog råd om hur man ska sminka sig, men inte ett enda kritiskt ord om smink och att vara osminkad också är ett alternativ och att det finns dåliga sidor med utseendefixering och smink?
Skulle också vara roligt att höra andra pojkars och flickors åsikter om dethär. :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.02.2014
Hej!
Oj vad bra frågor du ställer! Se, vi tippar på att de flesta tjejer nog sminkar sig 95% av gångerna av bara farten, av gammal vana och för att "alla andra gör det" - utan att reflektera desto mer om VARFÖR de sminkar sig. Så det är riktigt hälsosamt att du ifrågasätter det! Vi borde nog alla ifrågasätta det lite oftare.
Och en mycket bra poäng med att vi på Decibel verkar var "för" sminkning, eftersom vi inte kritiserar det någonstans. Nå, det beror mest dels på att vi får många frågor om utseende överlag och dels på att det inte är lätt att hitta ställen där det berättas från grunden hur man egentligen borde göra. Det finns alltså otaliga mängder sminktips i allt från bloggar till glassiga tjejmagasin, men de allra flesta utgår från att du borde känna till grunderna i sminkning - eller så är instruktionerna så utspridda eller så specifika att man inte kan skapa sig någon helhetsbild. Vi strävar också till att vi en vacker dag ska ha någon typ av "experternas tips" om olika ämnen på sajten, tex nu att kosmetologen delar med sig av sin kunskap på en infosida - så att vi alltså en vacker dag har "grunderna" till det mesta som unga kan ha bekymmer med. Också så att vi alltid ska ha en egen infosida att hänvisa till när unga frågar om än det ena och än det andra. Utopi och önsketänkande, javisst, men vi jobbar ändå på det.
Om vi skulle försöka våga oss på lite förlaringar till varför tjejer överlag sminkar sig, så nämner du redan flera. De kan göra det för grupptryckets skull (och risk för elaka kommentarer eller rykte om sig att "inte bry sig"), av osäkerhet på att duga och räcka till sådan som man är och pga myter och föreställningar om vad smink gör för helhetsintrycket (tex att eye-liner framhäver ögonen). Vi håller med, och ska brodera ut lite mera:
Det här med självförtroendet är nog en väldigt viktig och känslig sak för speciellt tonårsflickor (och vars konsekvenser och vanor och attityder kan hänga med långt upp i åldrarna). I början av puberteten kanske sminket får en roll som en av de grejer som hör till ungdoms- och vuxenlivet. Lite mascara och puder kan göra att man känner sig mera vuxen - i vissa fall till och med som en inofficiell initieringsritual som markerar när man själv går över gränsen mellan barn och tonåring. Och samtidigt kan grupptrycket bland de jämnåriga spela in, så att tex en 6:e- eller 7:eklass inofficiellt delas in i "barnrumpor" och "mogna" och att sminket är den synliga gränsdragaren. På samma sätt som BH och mens kan göra - eller fjunen på hakan kan göra för en kille, om vi nu använder könsstereotyper. För många spelar det enormt stor roll på vilken sida av gränsen man hamnar - även om avsaknad av smink också kan betyda, senare i livet, ett ställningstagande, på grund tex av religiösa eller ekologiska övertydelser.
För många tjejer/kvinnor visar understryker också sminket den "roll" man väljer att klä sig i just då, lite som en mask att gömma sig under eller hämta styrka från. Ta tex en "emo-sminkning" - eller till och med en "bimbo-sminkning". eller skillnaden mellan vardagssminkning och festsminkning - och igen, skillnad mellan studentfest eller rave-fest. Sminket blir som en del av kostymen som meddelar omvärlden om vem man är och vad man tycker. Under stora delar av en vanlig kvinnas liv så fortsätter sminket att visa olika saker utåt, på samma sätt som kläderna gör det. Tanten som ska på teater med väninnorna lägger läppstift på och kanske lite grön ögonskugga som under det glada 70-talet. Men den gröna ögonskuggan betyder något annat för den hippa 19-åringen. Det här med roller och budskap utåt gäller även de som vill sminka sig för en naturlig look - de försöker ofta bara göra "det bästa" med sin utstrålning. Sminket blir ändå som ett skydd mot omvärlden. Vissa anser till och med att de känner sig nakna och sårbara utan sitt naturliga smink under exempelvis en vanlig skoldag. Liksom extra mottagliga mot andras nedlåtande kommentarer. Har de dessutom en stor finne de inte lyckas dölja under spacklet, så kan man nästan se hur de osar dåligt självförtroende på långt håll i skolkorridoren.
Det här är kanske svårt att förstå för en helt vanlig man. Kanske är det fortfarande något man lär sig som en del av könsrollerna? Kanske det här med smink hänger kvar - trots de senaste årens intensiva jämlikhets- och acceptansarbete - från generation till generation (sällan från mor till dotter, mera storasyster till lillasyster eller från de populära och snygga tjejerna två årskurser högre)? Mer eller mindre omedvetet, mer eller mindre med förnuft, objektivitet och valmöjligheter med i bilden. Att exempelvis försöka analysera varför en tjej absolut måste sminka sig för att springa till butiken av och an medan en annan inte behöver det... det skulle kunna bli en hel doktorsavhandling bara det, så komplicerat är det här. Ibland verkar det till och med som att det här smink-tvånget bara har blivit värre med tiden - får vi tacka nätet, webbshopparna, skönhetsbloggarna och till och med sociala medierna för det här? Förr måste man åka in till stan för att köpa ny mascara, nu klickar man hem rosa lösögonfransar (som man såg på en blogg och blev sugen på) på några sekunder.
Och faktiskt, så sminkar sig tjejer kanske bara till sisådär en 25% för eventuella killars skull. Jo, otroligt nog så sminkar sig tjejer mest för andra tjejers skull. Inte bara för rollernas och de skyddande maskernas skull utan för den ständiga, stenhårda, på-liv-och-död JÄMFÖRELSENS skull. Utseende idag handlar massor om status, makt, popularitet, rikedom, ansträngning (tex därför mulliga anses lata och svaga)... Se bara på de miljontals "selfies" som laddas upp på tex Instagram varje dag - ofta är de sätt att försöka samla "poäng" jämfört med såväl kompisar som okända där ute i cyberrymden. Och det är ju allmänt kännt att den här kampen och tävlingen inte alltid är så förnuftig eller hälsosam. Exempelvis andelen ätstörningar ökar - och de bottnar oftast i svagt självförtroende och syns mest i snack om utseende.
Igen, vi förespråkar och försvarar på inget vis sminkning. Det är lika dumt som att försvara drickandet av alkohol bland unga. Men faktum är att det både sminkas och sups bland unga i allmänhet. Och om alla organisationer, myndigheter och till och med hjälpinstanser som vi skulle ha fullkomlig nolltolerans även när det gäller att hjälpa de sminkade eller supande som ber om råd, så skulle nog en himla massa unga stå där utan någon som helst hjälp från någon vuxen alls. Och det blir ju inget bättre av.
Det som i det här fallet hjälper åtminstone någon och det som är så underbart är att sådana som du finns, som dels ifrågasätter "lagarna" för hur en tjej borde se ut och tänka och som dels säger att du som kille tycker det är vackert att vara sig själv. Ååå, om vi kunde klona dig och sprida ut en massa kopior av dig över hela landet, så att du nådde fram till så många unga, osäkra tjejer som möjligt med budskapet att det är helt okej att se ut som sig själv! Tänk vad mycket känslor av otillräcklighet, oduglighet och värdelöshet du skulle bespara folk då! Hoppas mååånga tjejer läser din fråga!!!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna