väx hår väx!
21.01.2014
Hej Decibel! Jag har försökt att låta mina ögonbryn växa till sig lite grann så att de ska bli tjockare och längre mot näsbenet om man nu kan säga så. Går det att snabba på processen och, kan man få ens ögonbryn att växa på ställen där det aldrig har växt förut? Skulle helst vara någonting som inte kostar alldeles för mycket eller någonting som man bara kan göra själv. Å tack för att ni svara på alla frågorna ni får in, små som stora, dumma som smarta :) Ögonbrynslös

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej Ögonbrynslös!
Som sagt, det finns inga dumma frågor :) Tyvärr är det inte alltid så kul att läsa svaren, dock :/.
Tyvärr så går det nog inte riktigt att få hårstrån att växa där de aldrig växt förr eller få hårstrån att bli grövre och mörkare. Visst påstås det att hårstråna blir grövre och mörkare om man rakar, men då brukar det vara ben, underliv, armhålor och mustasch det pratas om. Vi skulle nog INTE rekommendera att börja raka sig mellan ögonbrynen. Däremot så kan man plocka med pincett och på det viset forma som man vill att ögonbrynen ska se ut - och alltså låta bli att plocka där man vill ha kvar mera. Och fylla i resten med ögonbrynspenna, eller åtminstone få ögonbrynen att se mörkare ut. Ta dock inte för mörk ögonbrynspenna eller rita för långt utanför hårstråna, för då ser det mera clown-aktigt ut. Dessutom går det ju att färga ögonbrynen! Det finns nog hemma-kitt för det att köpas tex i större varuhus eller i skönhetsbutiker, men bäst är nog att gå till en kosmetolog och göra det, det kostar kring en 10-20 euro beroende på salong. Fast då måste det ju göras om med några veckors mellanrum.
Vi har en massa bra tips på hur man formar ögonbrynen, som kosmetologen Sanna har plockat ihop! Kolla här: http://www.decibel.fi/information/kropp/utsida-och-utseende/smink-steg-for-steg/ogonbrynen
Fråga mera bara ifall det är något mer du funderar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna