Växer?
18.05.2014
Hej, för ungefär 2 år sedan var jag på en hälsogranskning där sa de att jag skulle ungefär skulle bli 170cm lång fullvuxen men de sa att ingeting är säkert. Nu är jag 14 år (Fyllde för 2 månader sedan) och är 162 lång. Tror du att jag bara kommer att växa ungefär 8 cm till eller kommer jag att bli längre? Mumin pappa

Ungdomsinformatören Lena svarar
22.05.2014
Hej Mumin pappa!
Tyvärr är det omöjligt för oss att säga hur mycket du kommer att växa, men troligen gör du det nog eftersom du ännu är så ung. Pojkarna brukar växa på längden tom till 19-20-års åldern. I tonåren kan skillnaden i längden vara tom 35cm hos jämnåriga pojkar, så du ska försöka låta bli att jämföra dig med andra.
Jag kommer ihåg att jag själv borde "bara" ha blivit 170 cm enligt hälsovårdaren på hälsogranskningen, men nu är jag 5 cm längre än det. Så tyvärr är det som hälsovårdaren säger bara en uppskattning, inget man kan lita på fullt. Men som sagt, du kommer nog troligtvis att växa ännu 8 cm eller ännu mera!
Så nu är det bara tålamod som gäller!
Hälsar ungdomsinformatören Lena