Vit prick på läppen
30.06.2014
Jag har en vit prick på underläppen, som jag kanske har haft lite mindre än ett år. Jag tror inte det är en finne eftersom jag har haft den så pass länge, tror inte heller att det är en vårta. Vad kan det vara? ( har precis lika dan som hon har på underläppen: http://annaamj.blogg.se/2008/october/min-prickiga-lapp.html )

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej!
På basen av kosmetologen Sannas tidigare svar om vita "pluppar", så skulle vi gissa att det är en milie. De flesta andra tänkbara förslag på vad det kan vara skulle inte finnas där ett år. Milier är talgknottror som inte har någon poröppning, så man kan inte klämma den själv. De kan man få överallt i ansiktet, men är vanligast runt ögonen, och enligt uppgift kan man få dem om man använder hudprodukter som innehåller vax eller mineralolja eller har torr hy. Därför kunde man anta att om man använder mycket läppfett eller läppglans eller liknande med fel innehåll, så ökar risken för milier. De är hursomhelst helt ofarliga och försvinner av sig själv med tiden (dock en rätt lång tid). En bra kosmetolog kan hjälpa, men annars lönar det sig kanske att se över sin hudvård lite. Här finns lite mera om milier - ifall det alltså är en sådan du har! Kan löna sig att kolla med en kosmetolog.
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/utsidan-and-utseendet/nanting-under-ogonen
http://www.acnespecialisten.se/milier.html
http://johanna-lind.se/milier/
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott