vita konstiga prickar
25.09.2014
Hej jo de e så att jag har några vita utstickande prickar på ögon locket, fler stycken faktist.
Mina syskon har också sånna och dom stör mig jääte mycket och de går inte att klämma bort, hur får jag bort dom? vitaprickar

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.09.2014
Hej!
Jag tror att du pratar om milium. Vår expert Sanna är kosmetolog och har tidigare svarat på en liknande fråga att de kommer oftast om man har torr hud och vanligen just kring ögonen. De är nästan som pormaskar, men sitter djupare. Sådana rekommenderas att ta bort hos en kosmetolog eftersom de vita borde klämmas ur dem, men om man gör det själv kan man få ärr som inte går bort.
De kan ha kommit om den bassalvan som man använder är för fet eller täpper till porerna. Sanna säger att det är bra att hitta en sådan kräm som passar bäst för sig själv, t.ex. på apoteket kan man fråga om en ansiktskräm för torr hud, t.ex. Louise Widmer. En hudolja kan också vara bra. Lönar sig att rengöra huden varje morgon och kväll, du kan läsa mera om hudvård här på Decibels sidor om du vill.
Make-up kan också vara orsaken till att huden torkar, då kan man välja mineralprodukter för de vårdar huden. Alltid också bra att dricka mycket vatten (ca 1 liter per dag)för det rengör kroppen både på in- och utsidan.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny