Hjälp
02.07.2018
Hej jag skulle behöva hjälp med mina ätstörningar, har perioder där jag tränar jätte mycket och äter nästan ingenting,spyr upp min mat och tycler att jag är fortfarande tjock jag är 170xm lång och väger 60kg så ingen märler att jag mår dåligt, vet inte hur jag ska få hjälp med att få bort de onda tankarna jag harom min kropp..Jag var till en läkare idag som sade att om jag skulle ha ätstärningar så skulle jag vara mycket sjukare... Enni

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.07.2018
Hej Enni!
Först om läkaren: Fnys! Hen har nog i så fall väldigt dålig koll på hur ätstörningar egentligen fungerar. Förr diagnostiserades de kanske utgående från vikt och andra tydliga sjukdomssymptom som tex utebliven mens. Idag däremot så är det tankarna som man koncenterar sig på. Om en person har typiska ätstörningstankar, vilket du alltså känner att du har, så räknas det som begynnande eller utvecklad ätstörning, beroende på hur mycket de här tankarna styr ditt liv och påverkar ditt psykiska mående. Tycker du att de tar över ditt liv, ja då är det allvarligt, helt oavsett vilken etikett någon läkare skulle välja att sätta på det.
Såklart att du ska söka hjälp. Även om det inte skulle vara allvarligt ännu, tex att din kropp skulle börja säga ifrån, så är det naturligtvis bättre att ta tag i ett problem i ett tidigt skede. Ju tidigare, desto lättare att vända skutan och få bukt med tankarna igen, vilket såklart påverkar beteendet vilket i sin tur påverkar hur du mår. Så jättejättejäääättebra att du frågar oss om råd! Du är på rätt väg då! <3
Som tur så finns det två bra ställen i Österbotten du kan vända dig till. Det knepiga här är att du behöver en remiss till båda två från en läkare - och säkert då en annan läkare än den du just var till, som inte verkar förstå sig på ätstörningar! Hm, kan du be om en läkartid till någon annan, eller gå tex via studenthälsovården om du studerar, eller något? Jag tror ändå att om du går till en läkare och säger "jag vill till ätstörningspolikliniken/Fredrikakliniken nu" så kommer de nog att skriva ut remiss åt dig. Fastän det är spartider överallt, så tror jag nog varje vettig läkare hellre skriver ut vård än låter bli.
Det ena är ätstörningspolikliniken vid Vasa Centralsjukhus. Här är ätstörningspoliklinikens hemsida. Det andra stället i Österbotten är Fredrikakliniken i Jakobstad. I princip hör du till Vasa Centralsjukhus, men enligt Fredrikaklinikens sidor har du nog chans att komma till dem också, kolla den här sidan. På den här sidan kan du läsa om hur det är på Fredrikakliniken, vi var dit och besökte dem från Decibel för några år sedan.
Här på Decibel brukar vi ofta samarbeta med Ätstörningscentrum, men tyvärr finns de i Helsingfors. Däremot behöver man ingen remiss dit och de tar även emot, för att citera deras hemsida "Vi erbjuder också hjälp och stöd till dem som lider av en lindrigare ätstörning. Det kan vara frågan om att man har en begränsad diet eller att man på ett överdrivet sätt kontrollerar vikten. Om du har problem med kroppsångest, övervikt och behöver hjälp med viktkontroll, kan du också vända dig till oss. Hos oss får du ett individuellt bemötande och tillsammans funderar vi på hur du bäst kan gå vidare. Vårt mångprofessionella expertteam finns till ditt förfogande." https://www.syomishairiokeskus.fi/uusi/sv/atstorningsvard-rehabilitering-och-terapi/ Du kan ju alltid ringa och konsultera dem åtminstone! Och det lönar sig garanterat att investera i tågbiljetter för att bli av med dina problem, eller hur, det är ju en investering i dig själv!
Så sök vård, vännen! Du är värd ett liv fritt från ätstörningstankar, du ska inte behöva leva i deras bojor!
Kram, Liselott