hjälp mig snabbt
07.07.2018
hej. jag ska snart på resa och jag är jätte osäker när det gäller min kropp. jag skäms att vara i bikini.
det är inte länge kvar tills resan så jag vet inte vad jag ska göra. ska jag bara åka dit och försöka mitt bästa att ha kul eller ska jag försöka gå ner i vikt?
jag är nog lite överviktig så kanske jag skulle hinna lite?
vi ska åka tillsammans med vänner så då skäms jag ännu mera.
jag skulle nog vara gladare där om jag skulle få ner min fettprocent lite.
vad ska jag göra? har ni några tips på att få bort lite extra fett snabbt? jag vet att snabba dieter inte är bra men just nu är jag desperat! snälla hjälp ss

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.07.2018
Hej!
Många tror att om man går ner några kg så kommer det att göra en lycklig, och det kommer att göra att man älskar sin kropp. Det finns absolut ingen garanti för de. De man borde göra är att lära sig älska sin kropp, älska sin kropp precis som den är.
Om du tänker negativa tankar om dig och din kropp, så blir det de du tänker på. Om du däremot vänder på dina tankar och fokuserar på de positiva, så kommer du att börja älska din kropp. Detta händer inte över en natt, utan det kan ta tid. Lär dig att se dig i spegeln och säg att ”jag duger precis som jag är och jag är vacker”. Gör detta varje dag före du går och sova. Endast komplimanger till din kropp. När de negativa tankarna kommer tänk på att du skulle väl aldrig säga något negativt till din kompis om hens kropp? Så då ska du aldrig säga de till dig själv heller. Just nu också när man är ofta på sociala medier och alla postar strand/semester bilder, så kan det lätt hända att man jämför sig med andra. Jämför dig aldrig med någon annan. För du är du och din kropp är din kropp. Du är fin precis som du är!
Människan behöver mat och motion, så om du vill gå ner i vikt så vill jag råda dig att äta normalt (frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål) och motionera (fast ta en promenad, springa, cykla eller nått du gillar att göra), och kanske äta godis/chips och sånt endast en dag i veckan. De viktiga är att du lär dig att älska din egen kropp!
Kram, Ida