Dåligt liv
01.01.2023
Hej decibel! Jag har nu året 2022 haft det jätte svårt, pga mobbning, att jag övertänkker, 3 familjemedlemmar dog, depression, ätstörningar, stress, ångest, panikattacker och självskadebeteende
Jag har haft det svårt att äta en längre tid, och de e tungt. Alltid när jag äter något måste jag genast gå på toa eller träna bårt det. Jag har sportat hela mitt liv. Jag kan knappt äta något, för jag är aldrig hungrig. Jag mår illa 24/7
Min mamma, min pojkvän och mina vänner vet om detta med. Men de känns som att jag får inget hjälp med Hur jag mår. Jag pratar med kuratorn varje vecka, för jag vill inte prata med någon. Men problemet är att hon kqn inte hjälpa mig tillräkligt. För att hon sitter tyst där och de är alltid pinsamt. Jag äter va 1 gång om dagen, ibland 2.
Jag övertränar mig själv, Men de är något jag gillar Men Idk om de är bra
Jag och min pojkvän har det ibland bra och ibland dåligt, jag gillar honom verkligen Men de känns som att han nog gillar mig med Men att han ändå gör det inte
Det är därför jag äter inte och övertränar, så att jag skulle se fin ut och han skulle BARA gilla mig och INTE någon annan
Jag skärde mig en hel del av denna år,
Men har varit clean i ca 3 måndas och är stolt över mig själv.
När jag får min panikattacker börjar jag nypa mig själv och skaka, jag nyper mig oftast på halsen.
Min pojkvän fattar inte riktigt Varför jag mår som jag mår och blir sur på mig lätt
Jag skulle gärna vilja gå net i vikt och se bättre ut, Men jag är lång och är väldigt muskulär
Sen så min depression är helt hemsk, jag vill helt enkelt ta livet av mig Men jag vill leva för min pojkväns skull och för mamma och pappa.
Jag skulle gärna vilja ha hjälp, Men jag vågar inte riktigt prata med någon heller :/

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.01.2023
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Ledsen att höra att du har det tungt just nu. Det låter som att 2022 var ett jobbigt år för dig. Ibland undrar man ju nog hur mycket jobbigheter som det riktigt är möjligt att ska hända samtidigt (med familjemedlemmars död och sånt). Ibland är det som att allt skulle komma på en och samma gång. Jag hoppas att inga större dåliga saker ska hända i ditt liv under den kommande tiden, så att du ska få tid att bara satsa på dig själv och ditt eget mående, så att det blir bättre och du får mera ork.
Jag är glad att höra att du varit clean från att skada dig i 3 månader! Det är ju jättebra jobbat! Du ska absolut vara stolt över dig själv. Att skada sig kan vara ganska beroendeframkallande så ju tidigare man kan sluta desto bättre. Nu när du inte har skärt dig på ett tag så är det bra tid att försöka hitta andra sätt att hantera känslor på, bättre sätt, som kan ersätta det beteendet för gott, även när det känns jobbigt. Såna sätt kan vara exempelvis en kreativ hobby. Obs! Man behöver inte vara bra på att rita/måla/pyssla/sjunga/spela instrument/dansa och så vidare för att göra det! Man får också bara göra det för att det är bra för en, och kul. Att skriva är också ett jättebra sätt för en att behandla sina känslor. Att röra på sin kropp och aktivera den så kan också vara bra för att exempelvis få ut ilska, eller för att inte ”fastna” i att känna sig nedstängd av exempelvis sorg. När det känns riktigt besvärligt kan en kall dusch också hjälp. När du har ångestattacker så kan du fokusera på att lugna din andning. Försök ta ett djupt andetag medan du räknar till fyra. Håll andan medan du räknar till fyra. Andas ut, räkna till fyra. Håll andan, räkna till fyra. Och börja om från början. Detta lugnar nervsystemet.
Men det bästa är att prata med någon som man kan lita på. Du skriver att du gärna skulle vilja ha hjälp, bra! Men jag förstår att det kan kännas svårt och läskigt att prata med någon. Fast det känns läskigt, så skulle jag ändå vilja rekommendera att du pratar med någon professionell om de tyngsta sakerna som du känner. Det som är jättebra med att prata med någon professionell är att man inte behöver vara rädd för vad de ska tycka om en – det är deras jobb att lyssna och hjälpa, och de har fått skolningar i att behandla knepiga ämnen så de tycker inte det är konstigt att man berättar om sånt.
Så jag tycker det är jättebra att du pratar med kuratorn fastän du ibland känner att hon också är lite för tyst. Kunde du kanske berätta det åt henne, att du gärna vill att hon ska säga mer och ge mera tips på vad du kan göra? Ibland är folk tysta bara för att inte avbryta, utan ge den andra tillräckligt med utrymme att prata. Och ifall du känner att det inte räcker att prata med bara henne, så kan du också fara till skolhälsovårdaren för att diskutera träningen och maten, eller helt enkelt boka en tid rakt till ditt HVC för att prata med exempelvis en psykiatrisk sjuksköterska eller någon dylik. Om du säger vad du vill prata om så hittar de nog rätt människa till dig.
När det gäller dina tankar om träning och kropp så skulle jag rekommendera Livslust-projektet. Man kan fylla i deras kontaktblankett på nätet, och sen så tar de kontakt med en på det sätt som man önskar. Man får prata med dem fem gånger (online), och det är gratis. Tillsammans diskuterar man vad man kan göra åt ens situation, och hur man ska göra ifall man vill ha mera hjälp. De är jättesnälla där :)
Träning är jättebra för både kroppen och huvudet – men då måste kroppen också få i sig tillräckligt med näring. För annars så blir man bara mera trött av det, och hjärnan får inte heller det bränsle som den behöver för att kunna fungera optimalt. Din kropp är som en bil – bilen behöver bränsle för att fara framåt och funka som den ska. Försök att se mat mera som bränsle för att funka och orka, för det är det som det är. Träning funkar inte om man inte samtidigt äter regelbundet. Om kroppen inte har energi att bränna när den tränar så ökar risken för skador. Det skulle ju vara fint om du fick ha en kropp som du kunde fortsätta träna med i det långa loppet, eller hur? Så ta vara på den och ge den den näring som den behöver, så du inte skadar dig.
Att vara lång och muskulär är något vackert. Jag önskar att du en dag skulle kunna se det själv. Du behöver inte gå ner i vikt för att vara vacker – det är du redan. Dessutom sitter inte ditt värde överhuvudtaget i ditt utseende, eller din vikt. Du är värdefull för att du är den som du är. Om du är med en partner, så tycker ju han om dig för att du är den du är. Inte vill man ju vara med någon bara för utseendets skull. Och skulle någon mot förmodan bara vara med en för att man är snygg, så är det också fel, inte vill man ju vara med någon som är så ytlig. Man vill ju ha någon som kan uppskatta en som man är inuti, för det förtjänar man :)
Det är inte ett dåligt liv, det är en dålig period! Ta hand om dig <3
Kram, Kix