Fan
26.10.2013
Hej, jag är 182 och väger 110 kg, har ganska mycket muskler på armar, ben, okej bröst och magen är la okej dock har jag fett på musklerna vilket inte är en höjdare, jag vill nå så låg fettprocent det går innan jag blir 16, jag vill att tjejer ska kolla på mig och säga, vad snygg, dock blir det inte så för jag är tjock/överviktig. Om ni skulle komma på ett sätt att hjälpa mig skulle jag vara er evigt tacksamma, speciella trick, enkla trick, grunder osv allt möjligt för att få bort allt fett som går. Dosonsn

Ungdomsinformatören André svarar
28.10.2013
Hej!
Om man vill gå ner i vikt är det förstås träning och kost som ligger i fokus. Träningen ska gärna vara mera fettförbrännande. Löpning må vara en aning tråkigt, men det är en effektiv metod. För att göra det intressantare och effektivare kan man variera sin löpträning. Ibland kan man köra ganska hårda, men korta pass på ungefär en halv timme, medan du andra gånger kan köra riktigt långsamma rundor, men istället springa i en timme. Börja dock försiktigt om du är ovan. Kombinera lugnt tempo med kortare tid, så att du inte skadar dig. Ett tredje löpalternativ är intervallträning. Sök upp en brant backe. Spring så fort du kan upp för backen och småjogga/promenera ner. Gör det här i ca. en halvtimme med några pauser för att tanka vätska.
Skaffa gärna en pulsmätare. Den gör träningen roligare och det är också lättare att träna rätt. Då du springer tuffa men korta pass ska du ha pulsen på ca. 160. Under de lugnare rundorna kan du försöka hålla pulsen kring 140, eller t.o.m. ännu lägre.
Gymmet då? Styrketräning är också ett bra komplement då man tränar för att gå ner i vikt. Då man har större muskler bränner man mer också då man inte tränar. Musklerna kräver nämligen energi. Eftersom du säger att du redan har muskler kanske jag skulle lägga mera fokus på löpträningen i början. Om löpträningen känns supertråkig kan du försöka hitta någon hobby som inkluderar löpning (t.ex. innebandy, tennis, squash). Börja långsamt, men försök att få in ca 4 träningspass i veckan. Känns det jobbigt i början kan jag trösta dig med att promenader på en timme också är bra träning då man vill gå ner i vikt.
Maten spelar också in. Ett enkelt knep som många människor borde göra är att minska sin mängd mat. Det är viktigt att äta tillräckligt, men det är inte bra att äta för mycket. Du är dock ung och relativt lång så du kan säkert äta rätt stora portioner. Försök ändå ät mera vegetarsikt. Fyll ut dina måltider med mera sallad än tidigare för nå mättnadskänslan. Då det handlar om hur mycket du ska äta är det svårt att säga exakt. Enklaste tipset är kanske: Ät dig mätt (du ska inte vara hungrig då du går från bordet) men ät dig inte övermätt. Känn efter vad du behöver äta. Tänk också på att det tar ca 15 minuter innan mättnadskänslan kommer.
Det lönar sig förstås också att försöka undvika godis, chips och skräpmat. Försök begränsa intaget av dessa så att du högst äter dem 1-2 gånger i veckan. Speciellt godis och läsk lägger sig på kroppen eftersom socker binder fett.
Slutligen. Kom ihåg att skynda långsamt. Det tar tid att förändra sina vanor och sitt utseende. För att lyckas krävs långvarig målmedvetenhet, strukturerad träning flera gånger i veckan och rätt mycket vilja. Låt heller inte den här grejen ta över allt i livet. Kom också i håg att njuta! :)
Lycka till!
Ungdomsinformatören André