flickvän utvecklar ätstörning
21.01.2015
min flickvän har aldrig gillat sitt utseende, men under de senaste månaderna har de blivit värre, hon har bestämt sig för att bli VÄLDIGT smal, jag tror hon börjar utveckla bulimi eftersom hon impuls äter och oftast spyr, jag skulle skaffa henne hjälp men hon är också deprimerad och har skurit sig själv en hel del och jag e rädd och blir inlagd på en klinik om hon ärren blir sedda. jag vet int vart jag ska vända mig, jag verkar inte kunna hjälpa henne själv. airo

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika svarar
27.01.2015
Hej airo! Vad fint att du är så här mån om din flickvän att du söker hjälp via nätet! :) Det är äkta kärlek! Du behöver fortsätta söka hjälp! Finns det någon vuxen i er närhet som du har märkt att också har noterat att hon har gått ner i vikt? Någon annan som har uttryckt sin oro över hennes mående? Jag hoppas att det finns någon bra i er närhet att vända sig till. Någon som ni litar på i förtroende men som även är handlingskraftig och inser situationens allvar.  Personen kan vara en förälder, en lärare, skolhälsovårdaren/kuratorn eller någon annan vuxen. Ju tidigare ni gör någonting och hon börjar få hjälp - desto lättare är det för henne att ta sig ur det här. Mitt råd är att den personen sedan guidar er vidare till personal som jobbar med ätstörningar, ex ätstörningskliniken i Karleby.
Tyvärr är det här enda sättet du kan hjälpa henne - skaffa hjälp. Ingen pojkvän eller anhörig kan hjälpa en tjej som är deprimerad och har ett självskadebeteende. Tyvärr! Det behövs professionellt folk - folk som har erfarenhet av anorexi och bulemi och folk som arbetar med den här problematiken. Att hon spyr och skär sig själv är ett uttryck för hur illa hon mår. Du och hennes anhöriga ska vara kvar som stödpersoner men inte bli professionella vårdare! Ingen "vanlig dödlig" förstår sig på hennes "spöken" hon har i sin hjärna som driver henne till de här handlingarna. Tro mej - jag har jobbat med anorexi-offer!
Här på Decibels sidor finns en hel del information om ätstörningar. Läs gärna mera innan du söker hjälp och be också läsaren läsa in sig lite. En del personer kan ha svårt att inse allvaret och kanske vill vänta lite.Som anhörig vill man gärna tro på att det inte är så pass allvarligt som den drabbade givetvis kommer att påstå att det är. Men bättre att söka hjälp en gång för mycket än en gång för lite!
Hör gärna av dej igen om jag kan hjälpa till mera! Din tjej får också gärna läsa det här - borde hjälpa henne att förstå din och min oro! :)
Lycka till!   Styrkekram,   Annika     barnmorska - hälsovårdare