Försöker upp i vikt
18.01.2014
Hej, håller på att försöka gå upp i vikt, men det går inte så bra, snarare tvärtom, jag har börjat väga mindre!
Jag har frågat er vad jag skulle göra för att gå upp i vikt så jag började äta mer, eftersom jag förut inte åt mellanmål och kvällsmål, men har börjat med det nu.
Förra veckan gick jag upp från 44 kg till 45 kg på bara några dagar, men nu väger jag knappt 44! När jag vägde mig efter frukost idag (åt rätt så mycket) så vägde jag till och med lite under 44 kg! Och jag är nästan 170 cm lång!
Vad ska jag göra?! Vill inte vara så här smal, jag vill få större bröst, jag vill få mens och jag vill kunna känna mig normal! Snälla hjälp! Den orolige

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej Du oroliga!
Tålamod, vännen, tålamod! Det går inte över en natt, ibland inte ens på ett par veckor eller en månad. Det tar en stund för ämnesomsättningen att anpassa sig och därför ska du bara fortsätta på samma sätt ännu ett bra tag innan du börjar se ordentliga resultat. Att tillfälligt gå ner i vikt fastän man försöker gå upp kan dels bero på hur mycket vätska man har i kroppen (kan ju ha kissat ut en del utan att ha tänkt på att du kissat mer/oftare än vanligt) eller på att ämnesomsättningen faktiskt börjat förbränna mera istället för att vara i svält-läge. Ät mera bara, så blir det nog bra - fuska inte genom att lämna bort måltider och skyll inte på tex att du inte gillar maten. Man ska ju inte heller göra stora förändringar i vikten på för kort tid, varken gå ner eller gå upp. Den viktförändring som sker snabbt brukar inte hålla i sig, så det sägs bla att 0,5 kg i veckan är bäst för kroppen på lång sikt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna