Går inte in
25.02.2024
Varför gör det ont när jag försöker sätta in en tampong? Jag har försökt att luta den lite bakåt men det gör ont och den går inte in. Rudolf

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2024
Hej,
Det är inte alltid helt okomplicerat då man försöker sätta in en tampong, ibland kan det vara besvärligt och göra ont - vilket kan göra det ännu svårare eftersom man börjar spänna sig mera just för att man är rädd att det skall göra ont.
Jag tycker att du skall börja med att undersöka ditt underliv bara med dina händer och med hjälp av en spegel.  Lägg gärna olja eller glidmedel på fingrarna och testa om du får in ett finger i slidöppningen. Om det lyckas och det inte gör ont så kan du fundera över i vilken vinkel du behöver lägga in tampongen för att den skall komma in på samma sätt som fingret, och i vilken ställning du själv skall stå eller sitta för att det skall vara så enkelt som möjligt.
Det är antagligen lättare att få in tampongen om du lägger lite vaselin eller glidmedel på toppen av den, eller att det är under en dag då du blöder ganska rikligt för att det inte skall vara för torrt.
Om det är svårt för dig att få in ett finger så är det helt förståeligt att du inte heller får in en tampong, och då tycker jag inte att du skall stressa med det utan i lugn och ro bli bekant med ditt undeliv, med din slidöppning och sakta men säkert vänja slidöppningen vid beröring.
Tamponger kan vara praktiska i vissa situationer, men om det enbart känns jobbigt eller gör ont så skall du först och främst lyssna på din kropp och använda t.ex. bindor eller menstrosor tills ditt underliv är redo för tamponger.
Kram,
Tessi