hjälp
16.02.2014
hej! jag tränar 1-3 gr i veckan och är 153 cm och väger 40 men jag skulle villa växa till 160 cm och jag skulle vilja veta mitt kalori behov och villa veta hur jag ska äta? svara plz

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
19.02.2014
Hej!
Usch vad du frågar svårt ;) Se, det är inte alls så där enkelt, det här med energibehov, tillväxt och allt det andra inom det här området. Och det finns så sjukt mycket ohälsosam fokusering och myter och underliga självbilder osv bland de flesta helt vanliga högstadietjejer i Österbotten idag. Vi är väldigt rädda att säga något alls, för det verkar som att varendaste kotte numera stirrar sig blinda på kalorimängderna i allt från mjölk till marsipan, petar i sig ett halvt knäckebröd till lunch och knäller om att de är feta trots att man kan räkna revbenen på dem. Men vi ska förklara lite hur människokroppen funkar under tonåren åtminstone.
Se, först och främst så behöver man en massa näring i tonåren, för att de flesta använder den här näringen till åtminstone två saker och oftast till tre saker. För det första behöver man energi för att orka leva sig igenom en hel vanlig dag (utan träning). Bara LEVA alltså. Redan det kräver för en tonårstjej i snitt över 2000 kalorier:
"Kvinnor 19–60 år är indelat i fyra energinivåer:
Kvinnor – basnivå – 9,3 MJ (2225 kcal)
Denna energinivå gäller för gruppen kvinnor som är måttligt fysiskt aktiva. Förutom ett stillasittande arbete blir det ca en halvtimmes rörelse, till exempel en rask promenad varje dag." http://www.folkhalsoguiden.se/Publikationer/497/490/3213/3360/
Sedan ska en tonårstjej VÄXA! Det betyder inte bara på längden - och du skulle ju gärna vilja växa 7 cm till, eller hur - utan en maaaassa osynligt dessutom. Under puberteten ska du få kvinnligare former, vilket i praktiken betyder bredare skelett och fettreserver bla i brösten och på höfterna. Till det krävs energi, annars kanske man inte får så stora bröst som Moder Natur och generna hade tänkt ut åt en. Redan menstruationen behöver en hel del fett för att fungera - svälter man sin kropp genom att äta för lite så trycker mensen på pausknappen och prioriterar att överleva istället för möjligheten att skaffa barn. Sedan behöver hjärnan en maaassa olika fettsyrror, mineraler, spårämnen och mineraler för att kunna utvecklas den också. Inte bara det som den behöver för att orka koncentrera sig, lära in nytt, minnas gammalt, tänka logiskt osv, utan ännu mer. Och de här ämnena kan den bara få från en varierad kost och tillräckligt mycket av den. Det är inte bara så att man blir trött, ofokuserad, virrig, gnällig och ledsen om hjärnan och kroppen får för lite, man kanske helt enkelt inte blir så smart som man skulle ha kunnat bli. Allting i kroppen behöver få tillräckligt med energi för att utvecklas, allt från mjälten till tånaglarna. Det är därför som tex även tillfrisknade ätstörningspatienter oftast måste leva resten av livet med allt från små bröst till försvagad hjärmuskel.
Och så behöver man energi för att orka träna. Ja överlag röra på sig. Nu vet vi ju inte vad du tränar, om ett träningspass för dig betyder en långsam promenad eller ett hårt zumbapass eller fotboll eller vad. Men ju hårdare träning, desto mera energi måste man tillföra. Annars börjar kroppen "äta" av musklerna istället, bara för att över huvudtaget orka hålla sig på benen.
Det är därför det är så himla dumt att tex börja räkna kalorier och banta och liknande medan man fortfarande är i tonåren. Om man nu inte är överviktig och gör det under kontrollerade former - och du är INTE överviktig, lååångt ifrån!!!
Slutligen så måste man ta hänsyn till den egna kroppen. Att rabbla upp vikt och längd och ålder räcker inte, för alla ser vi så olika ut och är så olika byggda. Tex väger muskler mer än fett, men en muskulös person har högre ämnesomsättning och behöver mera näring. Tex skelettet kan väga olika mycket fastän man är lika långa. Att säga något gemensamt för alla tjejer som väger som du och är lika långa som du är därför omöjligt. Annat än att ät ordentligt! För HUR du ska göra det har vi en massa bra infosidor åt dig att läsa under Kost och hälsa här på Decibel :)
Hoppas du inte är sur på oss nu för att vi inte gav dig exakta sifforr, matrecept och en garanti för att du ska växa 7 cm till. Men det är alltså lite för komplicerat för det. Vill du ha mera hjälp så gå gärna till skolhälsovårdaren som kan SE dig och dessutom se din tillväxtkurva. Hon kan ge dig mera konkreta tips!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna