Hjälp mig att gå upp i vikt så jag får tillbaka min mens :(
02.07.2014
Hej! Min mens har varit borta o kommit naturligt endast en gång sedan 2010. Åt p-piller ett tag, men har nu slutat, och den har inte kommit tillbaka på ett halvår. Har många år varit något underviktig, med ett bmi på kring 18, o jag tror att det är där skon klämmer. Blir dessutom lätt yr och fryser ofta, vilket jag också tror att beror på detta. Är en person som gillar att vara igång mycket (tränar löpning o styrka 2-3 timmar i veckan, och har ett fysiskt jobb) men måste begränsa mig då jag har så lätt att tappa vikt. Det känns som att jag försökt ALLA knep för att gå upp några kilo, men efter några "bra " dagar ,slutar det alltid med att jag är totalt illamående av all mat. Har svårt för sötsaker,förutom choklad, men klämmer ofta i mig nötter, häller olivolja på salladen och smör på potatisen osv. och käkar minst 4 gånger per dag. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt. Kan det vara nåt fel på mig???? Jag vill bara inte behöva gå och tänka på att få i mig tillräckligt med mat helatiden, det är skitjobbigt....

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
03.07.2014
Hej,
Förstår att det är jobbigt att behöva tänka på maten hela tiden och det ska du heller inte behöva göra. Det viktiga är därför att du får ditt kostintag som en vana som går av sig själv och så blir det ju efter en tid. Det är ju jättebra av dig att ha en aktiv livsstil, men den kräver ett högre energiintag än om du vore inaktiv, men som du förstår är det ju hälosammare för dig att vara aktiv och dessutom ökar det aptiten. Tror också som du att dina "symptom" beror på för låg vikt. Vissa människor kan ha väldigt svårt med att öka i vikt eller så kan vikten öka naturligt med åldern.
Det viktigaste är att du äter regelbundet, 5-6 måltider/dag; frukost, ev litet mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Du ska inte låta det gå längre än tre timmar mellan måltiderna.
De största måltiderna är frukost, lunch och middag. Tänk tallriksmodellen. Jättebra att du redan berikar dina måltider med olja och äter nötter. Att äta mer sockerrika produkter är inte så bra eftersom det inte ger någon näring endast energi och som du skriver även illamående. Fastän man försöker öka i vikt rekommenderar jag endast "lördagsgodis". Mellanmål och kvällsmål kan vara ganska lika. Tex två smörgåsar och yoghurt eller frukt, ägg och smörgås. Går ju att variera i det oändliga. Ett mellanmål får ej bestå av endast en frukt. Om man inte har tillång till kylskåp att förvara sitt medhavda mellanmål kan en frukt och (osaltade) nötter vara bra. Även torkad frukt är enkel att ha med.
Mellanmål kan i ditt fall även vara vara en näringsdryck (finns att köpa på apotek i olika smaker, smakar bäst kall och bör ej vara öppnad längre än 24h eftersom att den då förlorar sin energi och näring). En näringsdryck kan du dela upp i två portioner, tex halva flaskan på förmiddagen och halva på eftermiddagen. Den bör då förvaras i kylskåp efter att den öppnats för att inte förlora sin näring och energi. Enkelt knep att få i sig mellanmål om man är underviktig.
Vädligt viktigt är det att du äter senast en halvtimme efter att du tränat. Annars förlorar du muskelmassa istället för tvärtom.
Jag önskar dig lycka till, hoppas du ökar i vikt och att den håller i sig. Undvik att slarva med måltider och låt det inte gå längre än tre timmar mellan måltiderna.
Mvh, Anna - kostrådgivare och sjukskötare