Hur ska jag förhålla mig till min vikt?
07.05.2024
Jag har gått upp i vikt en del de senaste åren. Inte direkt konstigt då det är vanligt att ändra i kroppen under tonåren. Nu tycker jag ändå att jag blivit för tjock. Dock tycker jag inte att jag är så tjock som vågen visar, jag kan inte förstå att jag väger så mycket som jag gör. Själv tycker jag att det skulle räcka om jag gick ner 5-10 kilo eftersom jag bara tycker att jag är lite för stor. Om andra fick veta vad jag väger skulle de säkert tycka att jag borde gå ner nästan 30 kilo. Hur ska jag veta vad jag borde väga? .

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
14.05.2024
Hej,
Jag tycker att du själv besvarar din fråga så bra. Du har inte behov av att minska i vikt och som jag förstår är du en kurvig tjej. Kurvor fås inte utan vikt och mycket sällan är tex en småbystad kvinna kurvig på andra ställen, eller hur? Vad var och en "ska" väga är individuellt och beror på massor.
Om jag vore du så skulle jag inte alls väga mig. Kroppsvågar är alldeles onödigt att ens ha hemma, vem mår bra av att väga sig och är det ens nödvändigt?
Jag skulle råda dig att tänka på att äta fyra måltider per dag, alltid bara en portion och inte småäta mellan måltiderna. Inte då heller äta "nyttigt" som tex gurka mellan måltiderna. Eller andra drycker än vatten, inte heller sockerfria drycker mellan måltiderna. Men detta betyder inte att du ska äta minimalt heller utan äta den mängd du blir mätt av.
På detta vis försvinner den extra vikten eller stannar om den behövs.
Sedan är det självklart bra att röra på sig passligt men kostrådet är ändå samma.
Fråga mer om det behövs. Hoppas du fick lite svar ändå.
Vänlig hälsning,
Anna, näringsrådgivare