Hur snabbt kan man gå upp i vikt?
07.02.2014
Hej, är en tjej som skulle vilja gå upp i vikt, typ 10 kg.. Jag vet att det låter mycket men med tanke på min ålder och längd ( är ca 170 ) så skulle det behövas.. Är verkligen på gränsen till underviktig. Hur länge skulle det ta att gå upp tio kg? Hur ska jag kunna gå upp så mycket? Undrande

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.02.2014
Hej, suck vad det är orättvist i världen. En del vill gå ner i vikt och andra vill gå upp, och lika svårt är det oberoende av åt vilket håll det gäller. Det som gäller både när man ska gå upp och ner är att det finns inget snabbt sätt, det finns inget simsalabim sätt som fixar allt under en natt eller två. Allt måste få ta sin tid. Nu vet jag ju inte vad du väger, det spelar egentligen ingen roll heller huvudsaken att du själv vet vad du vill. Du skriver inte heller om du sportar eller tränar någonting. Om man hittar en träning som man gillar brukar man ganska fort få muskler och då ökar man i vikt. Muskler väger ju mera än fett. Jag vill inte råda dig till att börja frossa i chips och godis för att gå upp i vikt inte heller ska du vräka i dig mat. Mitt råd är nog att du om du inte redan hittat en passlig träningsform provar tills du hittar nåt som du tycker verkar kul och så börjar du bygga upp din kropp på det sättet. På många gym finns möjligheten att få hjälp av en personli tränare, det brukar inte behöva vara jätte dyrt. Då kan du få ett eget planerat program just för dig med både kostråd och motionsråd, då kan det vara lättare att komma till ditt mål. En pt kan ju också hjälpa dig att ställa rimliga mål.
Jag håller tummarna,
hälsar ungdomsinformatören Sanna